نکاتی که باید در رابطه با کلاهبرداری تلفنی بدانید

نکاتی که باید در رابطه با کلاهبرداری تلفنی بدانید

به گزارش مهندس وب، در حالیکه سودجویان از طریق های مختلف برای کلاهبرداری و فریب کاربران استفاده می نمایند، کلاهبرداری های تلفنی هم این روزها بیشتر از گذشته شایع شده و به همین دلیل، از جانب کارشناسان همواره سفارش می شود که کاربران در رویارویی با موارد مشکوک هوشیار باشند.


به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، بارها گفته شده هنگامی که با شما تماس تلفنی گرفته می شود و مثلاً وعده ی جایزه و هدیه می دهند، از شما اطلاعات کارت بانکی تان را می خواهند و یا مواردی از این دست، باید دقت کنید که علیرغم جذاب بودن این پیشنهادها، احتمال اینکه در آستانه ی فریب خوردن توسط کلاهبرداران قرار گرفته باشید، زیاد است.
وقتی در تماسهای تلفنی به شما می گویند برنده ی جایزه ای فوق العاده از یک مسابقه شده اید که احتمالا شما هیچ وقت در آن مسابقه شرکت نکرده اید؛ زمانی که می گویند برای دریافت جایزه باید مبلغی پرداخت کنید و یا از شما می خواهند، اطلاعات کاملاً شخصی و محرمانه ی مالی خویش را در اختیارشان قرار دهید، مشخص است که باید محتاط باشید، چونکه سیستم های تجاری مطمئن و قانونی، هیچ وقت نیاز بر جزئیات حساب مالی شما ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزه ای را به شما بدهند، احتیاج به رمز عبور کارت شما را ندارند و دادن شماره حساب یا شماره کارت کفایت می کند.
نکته مهم اینست شما حق دارید در رابطه با هر شخصی که تلفنی با شما تماس می گیرد و به شما پیشنهاد می دهد، بررسی های لازم را انجام دهید، با نامه نگاری از آنها اطلاعات کاری بخواهید، تماس بگیرید، مرجع های آنها را استعلام کنید و زمانی برای فکر کردن و تصمیم گیری در مورد پیشنهاد آنها داشته باشید؛ چونکه افرادی که به صورت قانونی و به دور از هرگونه کلاهبرداری به صورت تلفنی بازاریابی انجام می دهند، از اینکه اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خویش را در اختیار شما قرار دهند، خوشحال می شوند.
یکی از انواع کلاهبرداری های تلفنی این گونه است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند بعد از هر تماس ناموفق، به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده اقدام کنند؛ معمولا به علت آن که این تماس ها از سر شماره های بین المللی برقرار می شود، بمحض تماس هزینه های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می شود.
بعد از شیوع این روش کلاهبرداری، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت گذشته تاکید کرده بود «قانون بقای کلاهبردار و قاچاقچی از بین نمی روند بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر ابزار می دهند. یک روز پیامک کلاهبرداری، این روزها Missed Call و انتظار تماس و شارژ مشترک تلفن همراه.» بعد از این هشدار، به تمام مشترکان تلفن همراه سفارش شد که بعد از برقراری هر تماس ناآشنا و بین المللی و قطع آن، از پاسخگویی مجدد اجتناب کنند که متحمل هزینه های سنگین نشوند.
درخواست پول برای یکسان سازی تعرفه های اپراتور از دیگر انواع کلاهبرداری هاست. در حالیکه یکسان سازی تعرفه ها و تک نرخی شدن تماسهای درون شبکه یا برون شبکه برای اپراتورهای اول و دوم، هزینه ای برای مشترکان ندارد و جزو خدماتی است که توسط اپراتورها عرضه شده، اما برخی مبادرت به سودجویی از این مورد کرده و تماس هایی با آنها گرفته و بابت یکسان سازی تعرفه ها درخواست هزینه کرده اند؛ البته اپراتورها اعلام نمودند که این درخواست ها کلاهبرداری بوده و نباید هزینه ای بابت این خدمات پرداخت گردد.
طبق این گزارش در کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور که به آن تماس و قطع تماس (wangiri) گفته می شود، کلاهبرداران یک تماس بی پاسخ (missed call) و یا یک لینک اینترنتی به گوشی تلفن مشترکان ارسال می کنند. مشترکان معمولاً بعد از مشاهده تماس از دست رفته روی گوشی خود، با شماره درج شده تماس می گیرند که این تماس ها عموماً به مقصد کشورهای خارجی (اغلب کشورهای آفریقایی) است.
در صورتیکه قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام نماید، یک پیام ضبط شده برای وی پخش شده و بدون این که فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می شود؛ اغلب مهاجمان تلاش می کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیش تر ترغیب و هزینه بیش تری را به وی تحمیل کنند.
مشترکان لازم است درصورت مشاهده تماس ازدست رفته به کدهای تماس دقت کنند و در صورتی که در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+، کد کشورهای دیگر نمایش داده شد، بلافاصله تماس را قطع کرده و شماره را بررسی نمایند. علاوه بر این، مشترکان توجه داشته باشند که روی لینک هایی که به شماره گیری منجر می شود، کلیک نکنند و درصورت برقراری تماس خارجی، فوراً تماس خویش را قطع کنند.
در همین این راستا، پیمان قره داغی -مدیرکل محافظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- با اشاره به اینکه مدیریت تماسهای بین الملل با اجبار رگولاتوری و به منظور پیشگیری از کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور و تحمیل هزینه اضافی به مشترکان، فراهم گشته است، اظهار داشته بود: از این پس تمام مشترکان اپراتورهای تلفن همراه می توانند با شماره گیری کدهای دستوری #۲۹۲۲*۱۰* در همراه اول و #۸*۱*۵۵۵* در ایرانسل، تماس‎ های بین المللی خویش را مدیریت کنند.

وی ضمن اشاره به انجام این نوع کلاهبرداری ها از راه شماره های ویژه، بیان نمود: با عنایت به این که شماره های ویژه بسیار پرهزینه هستند، بعد از تماس با این شماره ها، برای مشترک قبض های سنگینی صادر شده و یا شارژ مشترک یک دفعه تمام می شود، ازاین رو مشترکان تلفن همراه باید مراقب تماس با شماره های ناشناس و کلیک روی لینک های ناشناس باشند.
همینطور مشترکان مخابراتی هم درصورت تمایل و عدم احتیاج به تماس بین المللی می توانند برای پیشگیری از این مشکل، با رفتن به بخش مخابرات من در پرتال شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir نسبت به بستن صفر دوم، اقدام نموده یا بدین منظور به مراکز مخابراتی منطقه خود رجوع کنند.
چندی قبل هم شرکت مخابرات ایران به مشترکان خود در رابطه با کلاهبرداری با تلفن ثابت اخطار داد. گزارش هایی درمورد بعضی از تماسهای تلفنی کلاهبرداران از راه خطوط تلفن ثابت به بهانه عملیات کابل برگردان و عرضه خدمات ارتباطی عرضه شده است که شرکت مخابرات ایران اعلام نموده این تماس ها جنبه کلاهبرداری داشته و ارتباط شرکت مخابرات ایران با مشتریان از راه درگاه های رسمی صورت می گیرد.
طبق اعلام این شرکت، لازم است هموطنان گرامی ضمن آگاهی از این امر درصورت هرگونه تماس تلفنی با خطوط شخصی و پیام رسان ها به بهانه انجام عملیات کابل برگردان و پیشگیری از قطع خطوط تلفن ثابت، از واگذاری کد رمز قرائت شده از بستر خط تلفن ثابت منزل به افراد غیر اجتناب کنند. همینطور مشترکان می توانند این گونه کلاهبرداری ها و موارد مشابه احتمالی را با سامانه پاسخگویی ۲۰۲۱ شرکت مخابرات ایران مطرح کنند.
افراد سودجو در تماس خود با شهروندان از آنان درخواست می کنند که مثلاً کدهای ارسال شده در پیامک یا تماسهای صوتی را در اختیار آنان قرار دهند تا از قطع تلفنشان جلوگیری شود و.... این موارد همگی کلاهبرداری محسوب شده و شهروندان باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان کدهای دریافتی از تلفن ثابت یا تلفن همراه خویش را برای هیچ کس قرائت نکنند.
اعلام چنین کدهایی می تواند منجر به دسترسی غیر مجاز به حساب افراد، سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و... شود. اصل مهم همان است که هیچ یک از دستگاه ها، شرکت ها، نهادها و... در تماس با شهروندان از آنان درخواست کد و وجه نقد و... نمی کنند و اگر شهروندان با چنین تماس هایی مواجهه شدند حتما در اصالت آن شک کرده و با تماس گیرنده همکاری نکنند.
ازاین رو با عنایت به اینکه این روزها بازار سودجویی و دریافت هزینه های مازاد بر خدمات داغ شده است و هر یک از سودجویان از راهی برای کلاهبرداری و فریب کاربران استفاده می نمایند، کاربران باید دقت داشته باشند که هنگام رویارویی با موارد این چنینی، در مرحله ی ابتدایی هزینه ای را برای این افراد واریز نکنند و بعد از آن، مبحث را با اپراتور و مسؤولان مربوطه در بین بگذارند.
همینطور هنگام مواجهه با موارد مشکوک، هر جایی که کاربران احساس کردند مورد متناقضی وجود دارد، یا هرگاه به فرد تماس گیرنده شک کردند، بهترین را اینست که این تماس قطع کنند. این کار بسیار هوشمندانه است و به هیچ وجه بی احترامی محسوب نمی گردد. کارشناسان می گویند کاربران در این موارد همیشه با افراد مورد اطمینان خود، اقوام و پلیس مشورت کنند و از آنها درباره‌ی این موارد پرس وجو و تحقیق کنند.




منبع:

1401/09/20
14:56:47
0.0 / 5
612
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اینترنت , پیام رسان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
مهندس وب
مهندس وب web engineers