مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته جاری

مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته جاری

به گزارش مهندس وب، نکاتی در رابطه با مجازات فروشندگان فیلترشکن، طبقاتی شدن اینترنت چه تبعاتی دارد؟ چرا برای تلفن های قطع شده قبض صادر می شود؟ و افزایش درآمد دولت از محل پیامک بعضی از عناوین مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته جاری بود.



به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، از زمانی که مبحث فیلترینگ با هدف پیشگیری از دسترسی کاربران به وبگاه های مغایر با قوانین و سیاست های جمهوری اسلامی ایران انجام شد، رواج VPN و فیلترشکن ها و در ادامه در نظر گرفتن قوانین، مقررات و مجازات برای فروش و استفاده از آنها، هم ذیل قانون جرایم کامپیوتری کشور مطرح بود اما این مورد به تازگی و در زمانی باردیگر مورد بررسی قرار گرفته که چند ماهی است بنا بر تشخیص مراجع ذی صلاح دسترسی به دو پلت فرم خارجی با محدودیت روبه رو شده و علیرغم اخطار کارشناسان نسبت به خطرات احتمالی استفاده از فیلترشکن ها، گویی بازار خرید و فروش فیلترشکن همچنان گرم است.

اما طی روزهای گذشته اعلام گردید قوه قضاییه موظف شده با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتی و سایر دستگاههای ذیربط، با فروشندگان فیلترشکن ها و وی پی ان غیر مجاز برخورد قانونی و متخلفین را مجازات کند.

طبق تصمیم جدید مقرر است تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان وی پی ان ها و فیلتر شکن های غیرمجاز از این پس مشمول مجازات ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی گردیده و در مورد اشخاص حقوقی علاوه بر مجازات مندرج در ماده ۷۵۳، نسبت به شرکت تجاری یا موسسه متخلف، لغو امتیاز و تعطیلی هم رقم خواهد خورد. همینطور وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات مکلف است به صورت مستمر نرم افزارهای مبحث این مساله را شناسایی و از دسترس خارج کرده و متخلفین را به دستگاه قضایی معرفی نماید و قوه قضاییه هم با متخلفین طبق مجازات پیشبینی شده در ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی برخورد خواهد شد.

نگاهی به حملات سایبری اخیر در کشور و چند نکته

بستر مجازی اینترنت، فضای مناسبی را برای مجرمین فراهم آورده است و کاربران برای آنکه سیستم و کامپیوتر ی خویش را از صدمه این افراد محافظت کنند، باید برخی راهکارهای امنیتی را به کار ببندند. طبق آمارهای رسمی، بدافزارها و حملات فیشینگ می توانند به صورت متوسط ۲.۴ میلیون دلار به شرکت ها و کسب و کارها خسارت وارد کنند و این رقم روز به روز در حال افزایش می باشد، چونکه شمار کاربران اینترنت هم دائما بالا می رود؛ در واقع رشد روز افزون سایت ها و کاربران اینترنتی، پای افراد سودجو و سارقین را به این حوزه باز کرده است. کاربران امکان دارد هر لحظه مورد حمله سایبری قرار بگیریند و اطلاعات یا اموال خویش را از دست دهند. ازاین رو برای در امان ماندن از این حملات باید راهکارهایی از قبل به کار گرفته شود تا گرفتار تله این افراد سودجو نشوند.

طبق این گزارش با شروع حرکات یک گروه هکری همزمان با ناآرامی ها در کشور بود که ادعای هک شدن زیرساخت های اینترنتی نهادهای دولتی ایران هم گاها عنوان شد. البته بعدا کارشناسان فنی اعلام کردند آنچه آن گروه هکری انجام می داد در واقع هک کردن سایت و دسترسی به محتوا و خروجی آن نبوده، بلکه ایجاد ترافیک کاذب برای اختلال در سرور پشتیبانی کننده و درنتیجه از دسترس خارج شدن سایت ها بوده است.

به جای درخواست قطع اینترنت، نظارت را تقویت کنید

حواشی تقلب و لو رفتن سؤالات آزمون ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی چند سالی است که نگرانی ها و ابهامات زیادی را در اذهان عمومی جامعه بخصوص داوطلبان این رشته های پرطرفدار دانشگاهی بوجود آورده و الان هم در حالیکه فضای علمی کشور خویش را آماده برگزاری نخستین نوبت برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در انتها ماه جاری می کند، هفته گذشته حسن مروتی -معاون امور آزمون های سازمان سنجش- با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام نمود که قصد دارند با همکاری وزارت ارتباطات در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت را قطع کنند.

اگرچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساس مبحث قطع اینترنت به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری را تکذیب و تاکید کرده تابحال در این ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ گردیده است اما وزیر علوم، قطع شدن اینترنت را البته فقط در محوطه حوزه های برگزاری کنکور، تایید کرده است.

اما با گذشت چند روز از انتشار این خبر و حواشی پیش آمده، عبدالرسول پورعباس - معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در یک نشست خبری اظهار داشت که در ارتباطات با برگزاری کنکور، اینترنت بعنوان آخرین حلقه امنیت کنکور مطرح است. برپایه مصوبه ای که در دستور العمل شورای امنیت کشور است، قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور به صورت سراسری یا نقطه ای مطرح گردیده است. در این حوزه درخواست خویش را به دبیرخانه شورای امنیت کشور ارسال کرده ایم و در صورت تصویب ابلاغ می شود.

در همین رابطه، محمد احسان خرامید - رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابطع عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- با انتشار پستی در فضای مجازی اعلام نمود: بارها گفته شده و باز هم می گوییم، خبر و پیشگویی از قطع اینترنت آن هم به صورت سراسری فقط مخدودش کردن آرامش جامعه است. از عزیزان انتظار می رود سخنگوی دستگاه و نهاد مربوطه خود باشند. سفارش می شود سازمان سنجش به جای درخواست قطع اینترنت با ابزارهای نوین ارتباطی و نظارت های الکترونیکی میدانی، خویش را تقویت کند.

طبقاتی شدن اینترنت چه تبعاتی دارد؟

بحث اینترنت طبقاتی مدتی است توسط کارشناسان مطرح شده و هرچند مسؤلان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات آنرا تکذیب می کنند، شواهدی مشاهده می شود که شایبه طبقاتی شدن اینترنت را تقویت کرده است. در این طرح مردم به بخش های مختلف دسته بندی شده و به هر بخش طبق مقررات، اینترنت با میزان محدودیت تعیین شده عرضه می شود. محمد کشوری - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفتگو با ایسنا، در رابطه با اختصاص اینترنت بدون فیلتر اظهار نمود: اینترنت طبقاتی ایده و اقدام نادرستی است و این که گروهی از کاربران را جدا نماییم، به این معنا که به اینترنت متفاوتی نیاز دارند، درست نیست. به عقیده شخصی تنها گروه کاربران که می توانند جدا شوند، کودکان هستند که البته با تشخیص والدین می توانند اینترنت محدود شده ای برای کودکان تهیه کنند و این امر از نظر من موجه است.

طبق گفته وی هر تبعیضی دو بعد دارد؛ به صورت مثال زمانی که به برخی افراد ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می شود، یک مساله اینست که از نظر فنی چنین کاری امکان پذیر است یا نه و چقدر راه دور زدن آن وجود دارد که این ها را باید متخصصان آن حوزه بگویند اما یک روی سکه و بعد دیگر، مسائل اجتماعی است؛ زمانی که نوعی تبعیض قائل می شوید و می گویید به مسافر ارز داده می شود و به غیر مسافر ارزی نمی دهیم یا در زمینه اینترنت، به یک قشری اینترنت می دهیم و به قشر دیگری نه، اینها به غیر مسائل فنی، یک بعد و تبعات اجتماعی هم دارد. یعنی زمانی است که موضوعات مانند گمرک و ارز بسیار خاص بوده و اثرات اقتصادی آن بیشتر مشهود است اما در حوزه اینترنت و چیزهایی که با خدمات عمومی سر و کار دارد، جدا از اثرات فنی، اثرات اجتماعی فراوانی دارد. ازاین رو سیاست گذاران باید حواسشان باشد که تبعات اجتماعی موضوعات چه خواهد بود چون اگر اثرات اجتماعی منفی باشد، تبعات اجتماعی زیادی هم به دنبال خواهد داشت و امکان دارد ضررش از نفع آن بیشتر باشد.

چرا برای تلفن های قطع شده قبض صادر می شود؟

افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت، تابستان سال جاری مورد تأیید قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد و گفته شد درصورت موافقت رگولاتوری و ابلاغ به مخابرات اعمال و اجرایی می شود. اما با وجود اطلاع رسانی منظم و پیاپی، همچنان ابهاماتی برای برخی مشترکین در این حوزه وجود دارد؛ به صورت مثال مشترکان تلفن ثابت اعلام نموده اند با وجود قطع بودن تلفن، دو دوره قبض ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی برایشان صادر گردیده است و سوال می کنند چرا باید این هزینه را پرداخت کنند؟ در اینباره داوود زارعیان - معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران - با حضور در یک برنامه تلویزیونی در اینباره اظهار نمود: هم اکنون حدود ۲۹ میلیون تلفن دایر داریم که مشترکان استفاده می نمایند و تعداد مشترکینی که در شرایط مذکور هستند، خیلی کم است. ما شرایطی را برای آنها فراهم نموده ایم و مشترکان می توانند اعلام کنند که تلفنشان جمع آوری شود یا مشترک می تواند درصورتی که از تلفن استفاده نمی کند، آنرا در مرکز رزرو کند، ازاین رو شرایط برای مشترک فراهم است. اما ما بعنوان اپراتور، زمانی که مشترک اعلام می کند که حتما می خواهد از تلفن استفاده داشته باشد، موظفیم خط را نگه داری نماییم. نگه داری خط هم به این صورت است که ۲۵ هزار تومان در تهران به پیمانکار داده می شود تا خط برای مشترک نگه داری شود.

نگران تشعشعات موبایلی باشیم!؟

هفته گذشته سرعت اینترنت همراه در مناطق مختلف استان تهران با حضور خبرنگاران، تعدادی از مسؤلان و کارشناسان، همراه با مردم مورد تست و بررسی قرار گرفت؛ در این جریان، در بعضی از نقاط که از وضعیت مناسب آنتن دهی برخوردار نبودند گفته شد دلیل آن عدم نصب سایت است که مجوز راه اندازی داده شده اما شهرداری همکاریهای لازم را ندارد و اگر همکاریهای لازم صورت گیرد، حداکثر تا یک ماه سایت در مناطق منتخب ایجاد و عرضه خدمات را آغاز می کند. در این میان کارشناسان به علل دیگر همچون عدم همکاری مردم برای نصب و راه اندازی سایت و آنتن تلفن همراه اشاره کردند و گفتند چون فرهنگ سازی مناسبی انجام نشده، شهروندان علاقه ای به ایجاد سایت به علت خطر احتمالی تشعشعات و تأثیری که می تواند بر سلامتی آنها بگذارد ندارند؛ ازاین رو نمی توان سایت ها را در بعضی مناطق نصب کرد و درنتیجه سرعت پایین است.

سایت ها و دکل های موبایل معمولاً در پشت بام منازل یا واحدهای اداری و تجاری شهری، در پارک ها، دیوارها، خیابان ها، چهارراه ها، جاده ها و نزدیک به جاده ها و قطارهای بین شهری نصب می شوند و نصب سایت روی پشت بام منازل، با عنایت به آنچه اعلام میشود، هیچ گونه خطر پرتوگیری برای ساکنین در بر ندارد، یکی از روش های متداول در جهان است که برای توسعه سریع شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندارد تشعشات سایت ها در سطح بین الملل مشخص است و اگر عدد بالاتر از این باشد، سایت خطرناک خواهد بود؛ در ایران این عدد ۴ اعلام شده و اگر سطح تشعشات از این عدد فراتر رود اجازه نصب سایت داده نمی گردد. با این وجود بسیاری تصور می کنند تشعشعات حاصل از دکل های موبایل یکی از مهم ترین علل مبتلا شدن به انواع سرطان است، اما این مورد تابحال به صورت علمی ثابت نشده است و تحقیقات جدید در یک موسسه تحقیقاتی آلمانی نشان داده است که احتیاج به نگرانی خاصی در این حوزه بخصوص در رابطه با تشعشعات آنتن های موبایل وجود ندارد.

افزایش درآمد دولت از محل پیامک

طبق این گزارش لایحه بودجه سال آینده روز گذشته توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد. برپایه اطلاعات جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ قیمت هر پیامک ۳۰ ریال افزایش پیدا خواهد کرد؛ ازاین رو درآمد دولت از این محل ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

در لایحه بودجه سال قبل هم اعلام شده بود اپراتورهای عرضه دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ ریال از اســـتفاده کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حســـاب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز می کنند. این درآمد حاصله، متناسب با وصول تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای قانون پشتیبانی از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار ســازمان بهزیســتی قرار می گیرد و ۵۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده صرف شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می شود.

چگونه با بیمه کردن کالاهای پستی خسارت دریافت کنید؟

با افزایش خریدهای آنلاین نقش خدمات پستی هم در زندگی افراد پررنگ تر و مهم تر شد و از طرفی با شیوع همه گیری کرونا در ایران خیلی از افراد ترجیح می دهند کالاها و ابزارهای مورد نیاز خویش را در اینترنت جست و جو کنند و بعد از یافتن فروشگاه مورد نظر خود سفارش اینترنتی دهند و دیگر نسبت به گذشته به رجوع حضوری فروشگاه ها و خریدهای حضوری تمایل کمتری نشان می دهند. اما در کنار همه موارد گفته شده مانند اطمینان به فروشگاه انتخاب شده و تأیید اصالت محصول و کالاها، نحوه حمل و نقل کالا هم از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. اما مواردی مانند تأخیر در زمان ارسال، صدمه دیدن کالا، سرقت و حتی مفقود شدن با افزایش حجم مرسولات پستی سبب انتقاد و حتی اعتراض نسبت به خدمات این شرکت شده است ازاین رو سوالی مطرح می شود که افراد چگونه می توانند شکایات خویش را از شرکت ملی پست پیگیری کنند؟

یک بیمه تحت عنوان بیمه الزامی وجود دارد که با ۸۰۰ تومان، کالا را تا ۸۰۰ هزار تومان حمایت می کند، اما بیمه گفته شده با عنایت به ارزش محتوی مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. فعال کردن بیمه گفته شده، بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، به صورت مثال افراد از پیج اینستاگرامی که خرید می کنند، باید موظف شود کالا را بیمه کند که اگر کالا صدمه دید، از راه شرکت پست غرامت پرداخت گردد. طبق اعلام شرکت ملی پست، به ازای هر یک میلیون تومان بیمه، دو هزار تومان باید پرداخت گردد یعنی سقف بیمه تا ۲۰ میلیون تومان حق بیمه ۴۰ هزار تومانی دارد.





منبع:

1401/10/23
14:48:53
0.0 / 5
471
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپراتور , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
مهندس وب
مهندس وب web engineers