استفاده شهروندان از خدمات الكترونیك وضعیت خوبی ندارد

استفاده شهروندان از خدمات الكترونیك وضعیت خوبی ندارد

به گزارش مهندس وب به قول رئیس سازمان فناوری اطلاعات، باآنکه فاز نخست الکترونیکی شدن خدمات دولت به نحو مطلوب انجام شده است، اما استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک وضعیت خوبی ندارد و چون دستگاه ها به سمت عرضه خدمات به کاربران نمی روند، دولت کاربرمحور ضعیف است.


به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، امیر ناظمی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امروز در نشست عرضه نتایج ارزیابی خدمات دولت الکترونیکی دستگاههای اجرایی که در دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات برگزار شد، به تشریح شاخصهای این دوره ارزیابی پرداخت و اظهار داشت: این شاخص ها نسبت به دوره های قبل با عنایت به مدل بلوغ سازمان ها تغییر کرده است. در ششمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی اولویت را بر اساس شاخصهای «دولت کاربرمحور»، «دولت شفاف»، «دولت یکپارچه» و «دولت مشارکتی» در نظر گرفته ایم.
وی افزود: مطابق با شاخص دولت کاربرمحور قابلیت استفاده مردم از خدمات و میزان عرضه آنلاین خدمات مورد ارزیابی قرار گرفته است، در شاخص دولت یکپارچه دسترسی به زیرساخت های توانمندساز و عرضه خدمات الکترونیکی یکپارچه دستگاههای دولتی مدنظر بود در همین حال در شاخص دولت شفاف، شفافیت فرایند عرضه خدمات و میزان شفافیت دستگاههای اجرایی و در شاخص دولت مشارکتی میزان الکترونیکی بودن مشارکت دستگاه ها و تصمیم گیری آنها مورد پایش قرار گرفته است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مطابق برآوردها، فاز نخست الکترونیکی شدن خدمات دولت به نحو مطلوب انجام شده است، اظهار داشت: با این حال، استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک وضعیت خوبی ندارد و به بیان دیگر دستگاه ها به سمت عرضه خدمات به کاربران نمی روند و دولت کاربرمحور ضعیف است.
رشد ۵۰ درصدی تعداد دستگاه هایی که خدماتشان را الکترونیکی عرضه می دهند
ناظمی ضمن اشاره به رتبه بندی خدماتی که از جانب دستگاههای دولتی به صورت الکترونیکی انجام می شود، بیان نمود: الان ۱۵۴ دستگاه، ۱۴۳۹ خدمت و ۵۴۶۷ زیرخدمت را به صورت الکترونیکی عرضه می دهند که در مقایسه با دور قبل رشد ۵۰ درصدی را در تعداد دستگاه ها و رشد سه برابری را در تعداد زیرخدمات داشتیم. همینطور میزان تراکنش روی مرکز ملی تبادل خدمات (NIX) به ۱۵۰ میلیون تراکنش در ماه رسیده است، حدود ۲.۵ سال پیش که تبادلات اولیه در این مرکز شروع شده بود تعداد تراکنش هفت میلیون بود که الان این رقم نشان از الکترونیکی شدن فرآیندها و برقراری ارتباط میان دستگاه دارد.
وی با اشاره به اینکه الان ۱۸۰ دستگاه اجرایی و دولتی به این مرکز تبادل اطلاعات متصل و نیمی از این دستگاه ها عرضه دهنده سرویس هستند، اظهار نمود: طی دو سال قبل هر روز یک خدمت دولتی تبدیل به خدمت الکترونیکی شده است و خدمات بین دستگاههای حاکمیتی الان به صورت الکترونیکی تبادل می شود اما وضعیت سرویس دریافت شده برای شهروندان خوب نیست و وقتی فرد می خواهد خدمات الکترونیکی را دریافت کند این سرویس به شهروند عرضه نمی گردد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات بیان نمود: الان حدود ۱۴۰۰ سرویس رسمی و شناسنامه دار در حوزه دولت الکترونیک وجود دارد که حدود ۹۸۰ خدمت به صورت الکترونیک و با اتصال به مرکز NIX عرضه می شود و تا رسیدن به عدد ۱۰۰ درصد فاصله ای نداریم. همینطور طبق آخرین جلسه ای که حدود یک ماه پیش با قوه قضاییه داشتیم، بزودی گواهی سوءپیشینه به صورت الکترونیکی عرضه خواهد شد، در همین حال تدوین آئین نامه برای برگزاری جلسات آنلاین دادگاه ها در حال انجام می باشد.
۳۴ دستگاه در جلسات کارگروه تعامل پذیری شرکت نداشته اند
در این جلسه همینطور رضا باقری اصل -دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- ضمن اشاره به کارنامه دولت الکترونیک دستگاههای اجرایی اظهار داشت: گزارش ما از همکاری سازمان ها و دستگاه ها و حضور آنها در جلسات کارگروه تعامل پذیری نشان داده است که حدود ۳۴ دستگاه در این جلسات یا شرکت نکرده و یا عدم همکاری داشته اند، همچون دستگاه هایی که عدم همکاری داشته اند میتوان به وزارت نیرو، بانکهای عامل و استانداردها و پالایشگاه گاز اشاره نمود.
وی اظهار داشت: مطابق با نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی وزارت خانه های کار، ورزش، ارتباطات، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه رتبه های نخست را در الکترونیکی کردن خدمات به خود مختص کرده است. در این جدول بانک مرکزی هیچ گونه همکاری نداشته است. مطابق این بررسی ها، ۱۰ دستگاه برتر شامل بیمه مرکزی، سازمان نقشه برداری، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت، وزارت تعاون، شرکت زیرساخت، شرکت مادرتخصصی حمل و نقل، بنیاد شهید، وزارت اقتصاد و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می شوند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصریح کرد: البته در عین حال خدمات مهمی هم بوده اند که تابحال الکترونیکی نشده اند، این خدمات شامل خدمات سازمان هدفمندی یارانه ها، سازمان نظام دامپزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان بهزیستی، سازمان پزشکی قانونی، وزارت بهداشت در حوزه آموزش الکترونیک و سازمان راهداری و حمل و نقل می شود.
ارتقای رتبه شاخص توسعه دولت الکترونیک، نیازمند الکترونیکی شدن خدمات است
باقری اصل ضمن اشاره به رتبه بندی سال ۲۰۲۰ سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) اظهار داشت: مطابق با این شاخص که در ارتباط با خدمات پایه دولتی می شود، برخی خدمات دستگاه ها تابحال الکترونیکی نشده و پیشرفتی نداشته و این در شرایطی است که این خدمات در اکثر کشورها به صورت الکترونیکی عرضه می شود، برای مثال درخواست مجوز ساخت بعنوان سرویسی از جانب شهرداری و درخواست گواهینامه رانندگی بعنوان سرویسی از جانب نیروی انتظامی تابحال الکترونیکی نشده است.
وی افزود: مطابق این آمار، ۲۰ سرویس باید به صورت الکترونیکی عرضه شوند تا رتبه ما در این شاخص بین المللی افزایش یابد که الان ۴ سرویس الکترونیکی نشده و سایر سرویس ها هم ۱۰۰ درصد نیست. برخی دستگاه ها تمایل به همکاری در حوزه یکپارچگی و مشارکت پذیری ندارند و عامل عدم توفیق آنها در دولت الکترونیک، عدم تمایل مدیران و ساختار ناکارآمد آنهاست. ما معتقدیم که هیچ مشکلی در زمینه منابع مالی، مشکلات فنی و حتی موانع قانونی وجود ندارد.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ضمن اشاره به برگزاری هفت جلسه این شورا طی یک سال گذشته و با حضور رئیس جمهوری اظهار داشت: پیگیری شخص رئیس جمهوری برای اجرای دولت الکترونیک نشان از اهمیت این بخش دارد و ما ادله خویش را در مورد عدم همکاری برخی دستگاه ها به صورت شفاف به رئیس جمهور عرضه خواهیم کرد. در مورد ۲۳ پروژه اولویت دار مورد تاکید رئیس جمهور هم جلسه ای با سازمان فناوری اطلاعات، سازمان اداری استخدامی و برنامه و بودجه انجام شد و وضعیت سامانه های مدنظر و پیشرفت آنها مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن به رئیس جمهوری عرضه می شود.
باقری اصل افزود: برای مثال در حوزه سلامت الکترونیک، نسخه الکترونیک به صورت پایلوت اجرا شده است و ۲۰ هزار مرکز سلامت به این سامانه متصل شده اند. پیشبینی می شود تا آخر اردیبهشت هیچ پرداختی بدون نسخه الکترونیک انجام نشود.
وی درباره روش اجرای مصوبه ۷.۷.۹۹ شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای ارتقا شفافیت و دسترسی داده ها اظهار داشت: مطابق با این مصوبه ۱۲ دسته داده ای که دستگاه ها ملزم به انتشار آن هستند را ارزیابی کردیم همچون این دسته ها میتوان به عملکرد مالی سالانه دستگاههای اجرایی و هزینه کرد آنها، برنامه توسعه و راهبری، معاملات دولتی، تفاهمنامه ها و قراردادها و صورت جلسات شوراها اشاره نمود. درصد تحقق از میان ۲۰ دستگاه ارزیابی شده حدود ۲۵ درصد است و ارزیابی ها نشان داده است وزارت تعاون با ۴۷ درصد، وزارت فرهنگ با ۴۱ درصد، وزارت راه با ۳۵ درصد و وزارت صنعت با ۲۹ درصد دارای شفافیت هستند.

همینطور بهنام ولی زاده -معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات- اظهار داشت: ۵۴۶۷ سرویس به صورت شناسنامه دار از جانب اداری استخدامی تایید شده اند و طی چهار سال قبل توانستیم حدود ۵۰ درصد خدمات را الکترونیکی نماییم. میانگین وضعیت بلوغ الکترونیکی دستگاههای اجرایی برای ۶۰ دستگاه در سال ۹۵ حدود ۴۵ درصد بود که سال جاری با ارزیابی ۱۵۴ دستگاه به متوسط ۵۰ درصد الکترونیکی شدن خدمات دولت رسیده ایم. برای مثال حضور دستگاه ها در وب به دو برابر افزوده شده است. در محور یکپارچگی و مشارکت دستگاه ها هم شاهد افزایش از ۸ درصد به ۴۵ درصد هستیم.




منبع:

1399/12/12
10:02:56
0.0 / 5
1024
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , ارتباطات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
مهندس وب
مهندس وب web engineers