مجوز صوت و تصویر روبیکا به سبب تخلفات گسترده باطل شده است بعلاوه پاسخ روبیکا

مجوز صوت و تصویر روبیکا به سبب تخلفات گسترده باطل شده است بعلاوه پاسخ روبیکا

مهندس وب: بگفته معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر،  مجوز اپلیکیشن «روبیکا» به سبب تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت و استفاده بدون مجوز از اطلاعات شخصی کاربران باطل شده است.


به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، این روزها که طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به یکی از دغدغه های کاربران شبکه های اجتماعی و کارشناسان فعال حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل گشته، ساخت اکانت هایی در روبینو هم جنجال آفریده است. داستان از جایی شروع شد که برخی از بازیکنان باشگاه پرسولیس در صفحه اینستاگرام خود اعلام نمودند در روبیکا، صفحه ای جعلی و بدون اطلاع آنها برایشان به وجود آمده که حتی تیک آبی (احراز هویت) هم دارد.
بعد از انتشار این اخبار در اینستاگرام، کاربران دیگری در شبکه های اجتماعی همچون توییتر اعلام نمودند که بدون اطلاع آنها، صفحاتی به نامشان در روبیکا به وجود آمده و در عین حال از مطالبی که در صفحه عمومی اینستاگرامشان قرار دادند، برای پر کردن محتوای صفحات استفاده شده است. این مساله این نگرانی را برای کاربران به وجود آورده بود که این اقدام، تلاشی برای بالا نشان دادن کاربران پلت فرم های داخلی و مهاجرت ساختگی از اینستاگرام به روبینو باشد و به دنبال آن، کاهش پهنای باند اینستاگرام را شاهد باشیم.
در شرایطی که خواسته کاربران رسیدگی به این مساله بود، علی سعد -معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر)- در توئیتر خود نوشت: از بهمن ماه ۹۹ پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم و با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش های اخیر در خصوص استفاده بدون مجوز از اطلاعات شخصی کاربران و... ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می کند.
وی اشاره کرد: ساترا با ابطال مجوز سرویس صورت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات تجاری آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند. در مورد تخلفات ترافیکی با نامه نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسوین اصل ۹۰ پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجربه حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متاسفانه به سبب برخی ناهماهنگی ها همچنان شاهد تداوم کارهای متخلفانه این پلت فرم هستیم.
معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا اضافه کرد: با وجود اینکه ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام کننده مقابل تخلفات روبیکا بود ولی خودش را به حمایت تمام قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می داند؛ روشن است پشتیبانی از پلت فرم داخلی به مفهوم فعالیت در وضعیت برابر و در قالب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مساله نقض شده. ساترا پیگیری تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند ادامه خواهد داد.
روبیکا مجوزی از ساترا نداشته که ساترا بخواهد آنرا باطل کند
این در حالیست که روابط عمومی روبیکا اعلام نمود روبیکا هیچگونه مجوزی از ساترا نداشته است که ساترا بخواهد آنرا باطل کند. در این اعلامیه آمده است: «این سوپراپلیکیشن با محوریت شبکه اجتماعی و پیامرسان است نه iptv. طی سالیان گذشته ساترا همیشه اهتمام کرده است که علاوه بر iptv ها و vod ها، پیامرسان ها را هم متقاعد به گرفتن مجوز از ساترا کند که هیچکدام از پیامرسان ها همچون روبیکا قبول نکردند.
درباب بخش فیلم و سریال روبیکا نیز روبیکا در سال ۱۳۹۷ فقط برای مدت شش ماه و بصورت موقت مجوز از ساترا برای این قسمت داشت که همان موقع نیز منقضی شد و هیچ وقت تمدید نشده است؛ برای اینکه روبیکا مبادرت به عقد قرارداد با سایر پلت فرم های دارای مجوز کرده و انتشار محتوا از سیستم های این پلت فرم ها انجام می شود نه روبیکا.

در نهایت حتی در صورت وجود مجوزی برای ابطال از طرف ساترا، زیبنده یک نهاد حاکمیتی نیست که بدون انجام هیچگونه تحقیقاتی و گرفتن توضیح بابت شایعات و اکاذیب منتشره مقابل روبیکا در ایام اخیر، بوسیله یک رشته توئیت و نه حتی نامه ای رسمی، ابطال مجوز یک پیامرسان که حتی رسانه صوت و تصویر فراگیر نیز محسوب نمی گردد و حتی درخواست مجوزی نداده، اعلام گردد.»




منبع:

1400/05/26
16:15:14
0.0 / 5
982
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , ارتباطات , اینستاگرام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
مهندس وب
مهندس وب web engineers