نشریه تایم بررسی كرد؛

رویای زاکربرگ برای حکمرانی اینترنت!

رویای زاکربرگ برای حکمرانی اینترنت!

مهندس وب: نشریه تایم در مقاله ای به مسئله تلاش مارک زاکربرگ و حمایت وی از پروسه قانونگذاری اینترنت پرداخته تلاشی که دارای سطح بسیار پایینی از مسئولیت برای پلت فرم ها توصیف شده است.



به گزارش مهندس وب به نقل از مهر، تام ویلر، نویسنده این مقاله که قبل از این سابقه مدیریت کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده را نیز از سال 2013 تا 2017 در کارنامه دارد، در این نوشتار اهتمام در پاسخ به این پرسش دارد که آیا فیس بوک و دیگر پلت فرم های شاخص جهان، واقعا از قانونگذاری سختگیرانه و نظارت ثمربخش حمایت می کنند یا فقط در پی دستیابی به قوانینی ساده و غیرالزام آور هستند؟
تلاش زاکربرگ دراین زمینه، با نگارش و انتشار مقاله ای با عنوان «اینترنت به قوانین جدید نیاز دارد» در واشنگتن پست، در سال 2019 شروع شد. شرکت فیس بوک، چند ماه بعد از انتشار مقاله یاد شده، با انتشار طرحی مدون، ایده های خود در حوزه قانونگذاری فضای مجازی را مطرح ساخت. طرح یاد شده، بعد از ارائه به اتحادیه اروپا، از طرف مقامات این نهاد بین المللی، «دارای سطح بسیار پایینی از مسئولیت برای پلت فرم ها» توصیف شد. تبلیغات و اظهارات فعلی مسئولان شرکت فیس بوک، ناظر بر همان طرح اولیه است.
بی شک تایید ضروری وجود نظارت و رفع خلاهای قانونی موجود، از طرف ارائه دهندگان خدمات، گامی مثبت شمرده می شود. اما در طول 20 سال گذشته، شرکت هایی چون فیس بوک، همیشه با نظارت دولت ها بر عملکردشان، مبارزه و مخالفت کرده اند. پیشگامان فناوری در طول این سال ها همیشه هشدار داده اند که نظارت دولتی، جادوی فناوری دیجیتال و نوآوری پرشتاب موجود را از بین می برد. با توجه به این تبلیغات گسترده، امروزه خیلی از کشورها تلاش خودرا برای کاهش لطمه های ناشی از فعالیت شرکت های بزرگ فناوری، آغاز نموده اند.
ویلر در این مقاله، پیشنهاد می دهد که نهادهای تنظیم گر، در حین پیگیری کوشش های خود برای تشدید نظارت بر پلت فرم ها، اصول اساسی و اهداف کلان خودرا بصورت عمومی منتشر سازند.
پیتر ولش، نماینده دموکرات کنگره در جلسه استماع ماه مارس که با حضور زاکربرگ، برگزار شد، از وی پرسید که آیا او از ایجاد یک سازمان فدرال جدید برای تنظیم گری فعالیت پلت فرم های دیجیتال حمایت می کند یا خیر؟ وی در پاسخ به این پرسش، اظهار داشت: «راهکاری که شما در مورد آن صحبت می کنید، می تواند بسیار موثر و مثبت باشد.»
تاسیس چنین کمیسیونی از طرف گروهی از متخصصان حوزه قانونگذاری دیجیتال، مطرح شده و در دست بررسی می باشد. از طرف دیگر، برخی پیشنهادات دیگر مانند افزایش اختیارات کمیسیون تجارت فدرال دراین زمینه نیز وجود دارد. با وجود این، خیلی از صاحبنظران بر این عقیده اند که نظارت بر پلت فرم های دیجیتال، نمی تواند از طرف نهادهای موجود پیگیری شود. برای اینکه هر نهاد نظارتی هم اکنون کارویژه‎ ای خاص را دنبال می کند و نظارت بر پلت فرم ها، نیازمند تمرکز تمام وقت و تخصصی یک سازمان است.
بسیاری از مناطق و کشورهای جهان، مانند اتحادیه اروپا و انگلیس، بمنظور نظارت مستمر و حفظ رقابت پذیری بازار فعالیت پلت فرم های دیجیتال، مبادرت به تدوین و اجرای رژیم های حقوقی جدید کرده اند. متخصصان معتقدند که ایالات متحده امریکا نیز بمنظور پشتیبانی از مصرف کنندگان و ایجاد پویایی در بازار، نیازمند نظارت متمرکز و تخصصی است.
این در حالی است که شرکت های فناوری و رسانه های دیجیتال نیز در چنین شرایطی، بدون شایستگی حقوقی برای ایجاد نظام های حقوقی، همیشه از ناسازگاری مقررات سختگیرانه فعلی با سرعت پیشرفت فناوری گله و شکایت دارند. بدین سبب خیلی از متخصصان به این نتیجه رسیدند که سازمان جدید باید در برخورد با پیشرفت های فناورانه، چابکی و کارآمدی خودرا حفظ کند. از طرف دیگر، شرکت های بزرگ فناوری نیز، گرد هم آمدند تا به توافقی در مورد نحوه عملکرد خود دست یابند و بتوانند استانداردهای رفتاری را جایگزین استانداردهای فنی کنند.
به عبارت دیگر، پیشنهاد شرکت های فناوری این است که سازمان متولی امر نظارت بر فضای فعالیت پلت فرم ها، باتوجه به نیازهای شناسایی شده، از فعالان این حوزه و ذینفعان عمومی دعوت کند که چارچوب مدنظر خودرا پیشنهاد دهند و در نهایت رویه ای واحد برای اجرا اتخاذ شود. شکی نیست که چنین رویکرد بلندپروازانه ای از طرف پلت فرم ها، در صورت اجرا، قدرت و اختیارات بیشماری را به شرکت های فناوری می دهد. بنظر می رسد که چالش های جدید غول های فناوری به ابزار جدیدی نیازمند است.
منتقدان این پیشنهاد معتقدند که چنین نگاهی بااینکه در مقطع فعلی می تواند پاسخگوی نیاز موجود به استاندارد سازی این حوزه باشد، اما به مرور می تواند کنترل دولت ها بر شرایط را از بین برده و قدرت را بصورت نرم به پلت فرم ها منتقل کند. بی گمان تفویض اختیار قانونگذاری بر یک حوزه توسط ارائه دهندگان خدمات در آن حوزه، سبب تشدید انحصار در آن حوزه شده و زمینه را برای افزایش نفوذ و کنترل پلت فرم ها مساعد می سازد.
شعارهای تبلیغاتی فیس بوک مدام بر این مساله تاکید دارد که فناوری از سال 1996 تا به امروز پیشرفت و تغییرات بسیاری داشته و از همین روی قوانین نیز باید به روز رسانی شوند. گرچه استدلال مطرح شده، اساسا مورد تایید است؛ اما پرسش بنیادین این است که فیس بوک، اجرای چه نوع قوانین و مقرراتی را مدنظر دارد؟


منبع:

1400/05/29
14:04:41
0.0 / 5
335
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
مهندس وب
مهندس وب web engineers