واکنش زاکربرگ به انتشار اسناد گسترده مقابل فیس بوک
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک به اخبار انتشار یافته در مورد اسناد داخلی فاش شده این شرکت واکنش نشان داد.
به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، مارک زاکربرگ، مدیرعامل رسانه اجتماعی فیس بوک اظهار داشت: «انتقاد با حسن نیت به ما کمک می نماید تا بهتر شویم، اما نظر من این است که ما شاهد تلاشی هماهنگ جهت استفاده انتخابی از اسناد فاش شده برای ترسیم تصویری نادرست از شرکت خود هستیم. واقعیت این است که ما یک فرهنگ باز داریم که بحث و تحقیق درمورد کارمان را تشویق می کند تا بتوانیم در خیلی از مسائل پیچیده که تنها مختص ما نیستند، پیشرفت نماییم.»
اسناد مربوط به این شرکت در میانه بزرگترین بحران در تاریخ ۱۷ ساله این غول رسانه های اجتماعی انتشار یافته است. ده ها هزار صفحه از اسناد داخلی فیس بوک توسط فرانسیس هاوگن افشا شده، مجموعه «فایل های فیسبوک» در وال استریت ژورنال انتشار یافته و روز دوشنبه، سیل پوشش خبری توسط کنسرسیومی متشکل از ۱۷ سازمان خبری ایالات متحده و همین طور جلسات استماع با قانونگذاران ایالات متحده و بریتانیا رخ داده است.
این اسناد عمیق ترین نگاه را به خیلی از بزرگ ترین مشکلات فیس بوک ارائه می کند، همچون کوشش های فیس بوک برای تعدیل سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست، استفاده از این پلتفورم توسط قاچاقچیان انسان و تحقیق درمورد لطمه های وارده به جوانان و موارد دیگر.
فیس بوک خیلی از گزارش ها را نفی کرده و آنها را گمراه کننده دانسته و تحقیقات و اقدامات این شرکت را نادرست توصیف می کند. زاکربرگ آخرین بار بعد از جلسه استماع سخنان هاوگن در سنا در اوایل ماه جاری، در اطلاعیه ای که در آن کوشش کرد این افشاگر را بی اعتبار کند، درباره این وضعیت اظهارنظر کرد.
با این وجود، روز جمعه، یکی دیگر از کارمندان سابق فیس بوک بطور ناشناس شکایتی مقابل این شرکت را با اتهاماتی شبیه به هاوگن به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ارائه نمود. اما با وجود همه تیترهای بد، این شرکت روز دوشنبه به سرمایه گذاران یادآوری کرد که همچنان یک ماشین پولساز است.
فیس بوک گزارش داد که در سه ماه منتهی به سپتامبر ۲۹ میلیارد دلار درآمد داشته که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است. این شرکت نزدیک به ۹.۲ میلیارد دلار سود ثبت نمود که ۱۷ درصد بیشتر از سال قبل است. تعداد افرادی که از برنامه های مختلف فیس بوک استفاده می نمایند نسبت به سال قبل ۱۲ درصد بالا رفته است و در طول سه ماهه به ۳.۶ میلیارد نفر رسیده است.
این غول رسانه ای با بحران های این چنینی غریبه نیست و در بیشتر موارد، تجارت فیس بوک با وجود اعتراض قانونگذاران و مردم، به پیشرفت خود ادامه داده است. اما این دفعه می تواند متفاوت باشد.
به سبب تغییرات اخیر در قوانین ردیابی اپلیکیشن اپل، تجارت تبلیغاتی عظیم فیس بوک هم اکنون در وضعیت لطمه پذیری قرار دارد. بروزرسانی نرم افزار IOS ۱۴.۵ اپل، که در ماه آوریل اجرائی شد، مستلزم آنست که کاربران به اپلیکیشن ها اجازه بدهند تا رفتارشان را ردیابی کنند و اطلاعات شخصی شان مانند سن، مکان، عادات خرج کردن و اطلاعات سلامتی خودرا به تبلیغ کنندگان بفروشند.
فیس بوک به شدت در مقابل این تغییرات عقب نشینی کرده است و به سرمایه گذاران هشدار داده است که اگر خیلی از کاربران از ردیابی منصرف شوند، این بروزرسانی می تواند به تجارت آن لطمه برساند. روز دوشنبه، فیس بوک هشدار داد که این تغییرات می تواند در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ موج مخالفت ها را به همراه داشته باشد.
شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیاتی شرکت فیس بوک روز دوشنبه اظهار داشت: «ما در مورد این واقعیت که موج مخالفت فرا می رسد صحبت کرده ایم و آنرا در سه ماهه سوم تجربه کردیم که بزرگترین تاثیر تغییرات iOS ۱۴ است. در نتیجه، ما با دو چالش روبه رو شده ایم؛ یکی اینکه دقت هدف گیری تبلیغات ما کم شده است، که هزینه را برای تبلیغ کنندگان ما می افزاید و دیگری اینکه اندازه گیری این نتایج دشوارتر شده است.»
در صورتیکه بیشتر مردم دنیا روز خودرا با تمرکز بر لطمه های دنیای واقعی فیس بوک سپری کردند، این شرکت در گزارشی به سرمایه گذاران اشاره نمود که می خواهد آنها به آینده نگاه کنند، نه به عقب. از سه ماهه چهارم، این شرکت می خواهد آزمایشگاه واقعیت مجازی فیس بوک را بعنوان یک بخش جداگانه از برنامه های خود که شامل اینستاگرام، واتساپ و شبکه اجتماعی همنام فیس بوک است، بوجود آورد.
دیو ونر مدیر مالی شرکت نیز اظهار داشت: «فیسبوک درحال سرمایه گذاری بسیار زیادی در این بخش جدیدتر است که سود عملیاتی کلی ما در سال ۲۰۲۱ را تقریباً ۱۰ میلیارد دلار می کاهد.»
زاکربرگ در اطلاعیه ای تاکید کرد: «من در مورد نقشه راهمان، خصوصاً در مورد سازندگان، تجارت و کمک به ساخت متاورس (جهان مجازی) هیجان زده هستم».
مدیرعامل فیس بوک به گزارش های شفافیت سه ماهه شرکتش اشاره نمود و اظهار داشت: «۹۰ درصد از محتوایی که روی آن کار می نماییم، عمدتا بوسیله سیستم هوش مصنوعی شناسایی می شود». با این وجود، او اشاره کرد که موفقیت سیستم های آن می تواند بر طبق دسته بندی متفاوت باشد.
او اظهار داشت: «برخی از مقوله ها، مانند سخنان نفرت انگیز، مشکل تر بوده اند، برای اینکه ما به حدود ۱۵۰ زبان در سراسر جهان کار می نماییم... تفاوت های فرهنگی زیادی در این امر وجود دارد. می دانم که کوشش های ما بسیار مورد بررسی قرار می گیرد و فکر می کنم فقط می خواهم به تیم و افرادی که روی این مورد کار می کنند بگویم که واقعاً به پیشرفت آنها افتخار می کنم.»
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب