یك كارشناس حوزه ارتباطات:

سهم بازار پهن باند شرکتهای FCP و مخابرات برابر است

سهم بازار پهن باند شرکتهای FCP و مخابرات برابر است

به گزارش مهندس وب یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: سهم بازار شرکتهای FCP و مخابرات ایران در حوزه پهن باند حدودا برابر است.



به گزارش مهندس وب به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران امیرحسین شکرانی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات ایران، بدون هیچ انحصاری، زیرساخت های لازم برای سرویس دهی به مشتریان را عرضه می کند، اظهار نمود: همواره، صحبت از انحصار مخابرات در حوزه زیرساخت می شود و برخی رسانه ها و یا اشخاص هم بدون آگاهی کامل این مطلب را تکرار می کنند، اما این که انحصار زیرساخت ها دست مخابرات بوده، حرف دقیقی نیست، در این حوزه اعداد و ارقام و استدلال ها مشخص است. در مورد اصل واگذاری، نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی، انجام و تمام فرآیندهای قانونی آن طی شده است، این فرایند توسط مراجع ذی ربط بررسی و تائید شده و تابحال گزارشی در خصوص مشکل در مورد این واگذاری دریافت نشده است و اگر مسئله ای در این خصوص وجود دارد، باید به قانون رجوع شود.
وی افزود: در حوزه فعالیت شرکت هم به هیچ وجه انحصاری وجود ندارد، بلکه مخابرات علاوه بر در اختیار گذاشتن تمام زیرساخت ها، در جایی که هیچ شرکتی حاضر به کار و فعالیت نیست، کار می کند و در این وضعیت، باز هم یکی از اشکالات شرکت مخابرات رخ می نماید که علاوه براینکه هیچ درآمد و سودی از فعالیت در مناطق محروم ندارد، این فعالیت را بر طبق مسئولیت اجتماعی خود به بهترین وجه انجام می دهد.
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه سهم بازار شرکتهای FCP و مخابرات ایران در حوزه پهن باند تقریباً برابر است، اضافه کرد: در بحث زیرساخت هم شرکت مخابرات طبق مصوبات و قوانین ابلاغی سازمان تنظیم مقررات اقدام نموده و به شرکت ها زیرساخت و امکانات مورد نیاز را عرضه کرده است. قراردادی که با شرکتهای FCP منعقد می شود مطابق با مقررات و مصوبات سازمان تنظیم و مقررات است، یعنی مخابرات، تمام امکاناتی را که اپراتورها و شرکتهای FCP می خواهند، در اختیارشان قرار می دهد و این با اشاعه بحث انحصار منافات دارد.
شرکت های FCP و اپراتورهای همراه، زیرساخت مورد نیازشان را از مخابرات دریافت می کنند
شکرانی افزود: مجموعه مخابرات هم اکنون در حوزه بیت استریم بر طبق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات با پنج شرکت طبق مقررات قرارداد امضا کرده و بازار رقابتی و اشتراکی موجود در حوزه باند پهن بین همه اپراتورها نشان داده است هیچ گونه انحصاری وجود ندارد. شرکت مخابرات ایران طبق مقررات و قوانین، زیرساخت های اپراتورهای ثابت و همراه را تأمین می کند. همچنین، شرکتهای FCP و اپراتورهای دیگر زیرساخت های مورد نیازشان را از مخابرات دریافت می کنند و در حوزه تأمین ارتباطات روستایی هم فعالیتهای شرکت مخابرات بسیار گسترده است.
وی با اشاره به اینکه اگر منابع لازم وجود نداشته باشد، توسعه هم به سختی انجام می شود، اظهار داشت: ازاین رو، حاکمیت باید شرکتی را که مهم ترین مجموعه حوزه ارتباطات در کشور است، حمایت کند تا توسعه های لازم با عنایت به نیازهای روزمره مشتریان صورت گیرد. شرکت مخابرات ایران پیش از خصوصی سازی حدود ۸۵۰ هزار مشترک پهن باند داشته و هم اکنون حدود ۹ میلیون مشترک پهن باند دارد. این آمار اصلاً قابل قیاس با پیش از خصوصی سازی نیست. آمار و ارقام نشان دهنده فعالیت گسترده مخابرات در همه حوزه های ارتباطی در سرتاسر کشور است، اما این که آیا این توسعه ها متناسب با نیاز مشترکان است یا نه، مبحث دیگری است که جای بررسی همه جانبه دارد.
این کارشناس تصریح کرد: شرکت مخابرات ایران با عنایت به وضعیت فعلی خود که با مشکلات تعرفه ای و عدم تغییر تعرفه به مدت نزدیک به دو دهه مواجه می باشد، با مشکل عدم وجود منابع مالی ناشی از این بی تدبیری، امکان مورد نیاز جهت پشتیبانی، نوسازی و بازسازی شبکه مخابرات ایران را از دست داده است و برای رفع این مشکل، باید با عنایت به تورم روزمره، ترمیم تعرفه ها بر طبق مدل تعرفه گذاری جدید برای مخابرات هرچه سریع تر صورت گرفته و تصویب شود تا این مجموعه عظیم و خدمت رسان، همچنان امکان عرضه خدمت و پشتیبانی و بازسازی شبکه زیرساختی تلفن و اینترنت ثابت را داشته و علاوه بر آن سرویسهای مختلف و متنوع خویش را همواره با عنایت به نیاز مشتریان بروزرسانی کند.


منبع:

1400/08/19
12:22:24
0.0 / 5
984
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
مهندس وب
مهندس وب web engineers