در قالب ارائه مقاله بررسی شد؛

لزوم لایه مند کردن محتوای فضای مجازی برای کودکان

لزوم لایه مند کردن محتوای فضای مجازی برای کودکان

لزوم لایه مند کردن محتوای فضای مجازی برای کودکان برپایه تولید محتوا از نگاه فقهی در چارچوب عرضه مقاله ای پژوهشی در پژوهشگاه فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش مهندس وب به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، سومین کرسی ترویجی عرضه مقالات در رابطه با جشنواره بین المللی «دین و فضای مجازی» با عرضه محبوبه راستین با مبحث «بررسی فقهی عرضه الگوی لایه مند کردن فضای مجازی بر مبنای تولید محتوا برای کودکان» با نقد و بررسی دکتر سید علیرضا طباطبایی دکتری حقوق فضای مجازی و حسین حسنی کارشناس دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، برگزار گردید. عرضه این مقاله در ۳ بخش تبیین لزوم لایه مند کردن فضای مجازی، روش تولید محتوا و بستر انتقال محتوا دسته بندی شد. در این حوزه محبوبه راستین ضمن اشاره به این که رویکردش در عرضه چاره، نگاهی ایجابی است، عنوان کرد: رویکرد ما در این مورد نگاهی ایجابی است تا کودک و نوجوان تمایل بیشتری به این رویکرد داشته باشند. روش ما سلب دسترسی نیست؛ بلکه جذاب سازی تولید محتوا است. وی هدف از لایه مند کردن فضای مجازی برپایه تولید محتوا برای کودکان را تربیت نیروهای باورمند به انقلاب اسلامی و متخصص عنوان نمود که نسبت به حل مسائل و معضلات جامعه درست و دقیق اقدام نمایند و اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف لایه مندی فضای مجازی، تربیت نسل ساختار پذیر است که به جامعه و قوانین آن احترام می گذارد و برای حل مشکل، به فکر دور زدن قانون نباشد و با اصلاح وضعیت موجود مشکل آنرا مرتفع سازد. راستین سومین هدف لایه مند کردن فضای مجازی را پی ریزی ساختار و سیستم با رویکرد تمدنی دانست و اظهار داشت: باید کودک و نوجوان را طوری تربیت نماییم که ساختار پذیر باشد و به آن فهم تمدنی مدنظر مقام معظم رهبری برسد. سیستم با ابزار قابل دسترسی است و نوجوان با اصلاح سیستم، خویش را تقویت می کند و یاد می گیرد که همه امور را از مسیر قانون پیش ببرد. وی یکی از لزوم های فضای مجازی را کنترل و قاعده مند کردن فضای مجازی دانست و اظهار داشت: با گسترش فضای مجازی بحث آموزش، کسب و کارها و بحث اداره حکومت و دولت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال وارد مرحله جدیدی شده و این موضوعات بعنوان یک زیست جدید در زندگی انسان ها مطرح گردیده است. بحث کنترل، قاعده مند کردن و آموزش این مسائل یکی از دغدغه های مهم جهانی است. راستین ضمن اشاره به تولید محتوا با رویکرد فقهی تصریح کرد: بحث فقه فضای مجازی بحث جدیدی است که مطرح است و دارای مسائل مستحدثه گوناگونی است؛ بحث نفی سبیل یکی از این موارد است که میتوان سیمکارت کودکان را با این قاعده تطبیق داد که آیا از مصادیق تسلط کفار بر نسل کودک و نوجوان محسوب شود یا خیر؟ آموزش فلسفه برای کودکان هم مهم ترین بخش آموزش فهم و همچون آموزش های فراشناختی است. در مبحث آموزش فلسفه برای کودکان میتوان از عنصر داستان گویی و داستان خوانی بهره برد. وی با تبیین سه محور مهم در تولید محتوا عنوان کرد: محور اول در تولید محتوا، شناسایی و زدودن موانع شکل گیری تمدن اسلامی نظیر تسلط محتوایی کفار بر فضای مجازی است. محور دوم تثبیت انگاره های همسو از راه تولید روایت و یا داستان مانند کارتون، فیلم، انیمیشن و … برای کودکان است و محور سوم تربیت نیروی انسانی فکور و منطقی برای تولید این انگاره ها است. در ادامه این نشست دکتر طباطبایی در نقد مقاله عرضه شده اظهار داشت: مبحث این پژوهش بررسی فقهی عرضه الگو برای لایه مندکردن فضای مجازی برپایه تولید محتوا برای کودکان است؛ اما از بررسی فقهی به جز موارد اندکی مانند نفی سبیل، نشانی وجود ندارد. عنوان مقاله، بازتاب دهنده پژوهش است و باید رویکرد فقهی در بررسی ها بیشتر منعکس می شد. وی افزود: نقد بعدی به تحقیق جعل اصطلاح در معنای «لایه» است. در مفهوم شناسی باید دقیقاً معنا و مراد لایه را تبیین کنید نه معنی و مفهوم ذهنی خود از این لغت را. طباطبایی ضمن اشاره به وجود دو رویکرد مقابله با ناهنجاری ها عنوان کرد: در رویارویی با ناهنجاری ها یک رویکرد، رویکرد اجتماعی جلوگیری از جرایم و دومی پیشگیری وضعی از جرایم است. یک مثلث ارتکاب جرم داریم یک ضلعش فرصت ارتکاب جرم، یک ضلعش ابزار ناهنجاری و ضلع دیگرش قصد ارتکاب جرم است و جرم با تحقق این سه واقع می شود. وی افزود: پیشگیری اجتماعی بهترین نوع پیشگیری است و روی قصد ارتکاب تمرکز دارد که در این صورت انگیزه انجام جرم را مهار می نماییم. جامعه شناسان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که در خانواده هایی که ارتکاب جرم وجود دارد باید عوامل اجتماعی را مرتفع کرد تا افراد انگیزه ارتکاب آنرا نداشته باشند. دکتر طباطبایی پیشگیری اجتماعی را جزئی از پیشگیری دانست و اظهار داشت: هر کاری نماییم افرادی هستند که انگیزه جرم را دارند و صرف پیشگیری اجتماعی از انجام اعمال مجرمانه دست برنمی دارند. در این مرحله باید پیشگیری وضعی کنیم؛ یعنی ابزار و فرصت ارتکاب جرم را از فردی که نیت عمل مجرمانه دارد، بگیریم. با عنایت به این دو نوع رویکرد، چاره عرضه شده ترکیبی از این دو نوع رویکرد است؛ گاهی رویکرد پیشگیری اجتماعی و بحث روایت و داستان است و در طرف دیگر اقدامات دولتی و پیشگیری وضعی بعنوان چاره عنوان شده که با عنایت به سیاق تحقیق باید به روش های پیشگیری اجتماعی بپردازیم. در ادامه این نشست حسین حسنی هم به نقد مقاله پرداخت و اظهار داشت: در بررسی فقهی این مورد باید در کنار قاعده نفی سبیل، مبحث حفظ نظام و عزت هم مورد بررسی قرار می گرفت. نکته بعدی نحوه ترتیب مباحث است که میتوان آیات و روایات در رابطه با بحث را مقدم آورد و در قالب آن به عقل عملی رسید و ادله عقلی را مترتب بر آن ذکر کرد. مبحث محوری کودک هم مغفول مانده است و به بحث لایه مندی و مفهوم آن توجه ویژه ای نشده است؛ درحالی که در مبحث بعنوان یک بخش به آن تصریح شده و باید به صورت دقیق و علمی به این محور به تفصیل پرداخته می شد.


منبع:

1400/09/14
22:38:31
0.0 / 5
1265
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
مهندس وب
مهندس وب web engineers