در حاشیه مجمع حكمرانی اینترنت مطرح شد؛

ابراز نگرانی مراکز اطلاعات آسیا و آمریکای لاتین از شرکتهای فناوری

ابراز نگرانی مراکز اطلاعات آسیا و آمریکای لاتین از شرکتهای فناوری

به گزارش مهندس وب مراکز اطلاعات شبکه آسیا و اقیانوسیه (APNIC) و مرکز اطلاعات شبکه آمریکای لاتین و کارائیب (LACNIC) نسبت به احتمال انتقال قدرت حکمرانی اینترنت به شرکتهای فناوری در آینده، ابراز نگرانی کردند.


به گزارش مهندس وب به نقل از مهر؛ «اینترنت» همواره ماهیتی انعطاف پذیر داشته و پروتکلهای زیربنایی آن ضامن تسلط نظام حکمرانی فعلی بر آن بوده اند. این در حالیست که برخی متخصصان معتقدند که این روند امکان دارد با افزایش حجم ترافیک اینترنتی که در شبکه های خصوصی تحت مالکیت شرکتهای فناوری بزرگ جریان دارد به چالش کشیده شود. «مرکز اطلاعات شبکه آسیا و اقیانوسیه» (APNIC) و «مرکز اطلاعات شبکه آمریکای لاتین و کارائیب» (LACNIC) که به ترتیب وظیفه ثبت دامنه های اینترنت در مناطق آسیا اقیانوسیه و آمریکای لاتین را برعهده دارند، اخیراً طی مطالعه ای به بررسی عوامل موفقیت فنی اینترنت طی سالهای اخیر پرداخته اند. این پژوهش که با همکاری مؤسسه «Analysys Mason»، یک شرکت فعال در حوزه مشاوره مدیریت ارتباطات، رسانه و فناوری، صورت گرفته است، در حاشیه مجمع حکمرانی اینترنت ۲۰۲۱، عرضه شد. بر طبق این پژوهش، چهار عامل اساسی را میتوان در موفقیت و توسعه اینترنت، مؤثر دانست:
• مقیاس پذیری رشد اینترنت
• انعطاف پذیری در فناوری های شبکه
• سازگاری با برنامه های کاربردی جدید
• تاب آوری در مقابل شوک و تغییرات ناگهانی بر مبنای استدلال تهیه کنندگان این گزارش، طراحان اولیه اینترنت سه ایده و مؤلفه اساسی، یعنی باز بودن، سادگی و تمرکززدایی را در بدو آغاز کار خود، راهنمای حیاتی و نقشه راه اینترنت قرار دادند. این سه مؤلفه و ارزش اساسی، در سه اصل کلی طراحی اینترنت، یعنی لایه بندی، ایجاد شبکه ای از شبکه ها و اصل انتها-به-انتها، مورد استفاده قرار گرفته و اعمال شدند. این فاکتورها، علاوه بر تضمین توسعه شتابان اینترنت در طول دهه های اخیر، سبب شکل گیری گفتگوهایی در مورد نحوه حکمرانی فضای مجازی هم شده است. این گفتگو، نشان از ضرورت حضور متخصصان و ذی نفعان مختلف در این عرصه دارد. با این وجود متولیان پژوهش یاد شده در خروجی نهایی خود مدعی شدند که بعضی از بازیگران این حوزه می توانند در آینده نزدیک از مسیر فعلی خارج شده و راهبرد خویش را در حکمرانی اینترنت در پیش گیرند. به عبارت دیگر، رسانه های اجتماعی، شرکتهای استریمینگ ویدئو، شبکه های تحویل محتوا و شرکتهای عرضه دهنده خدمات ابری، می توانند با بهره گیری از حجم بالا در دسترسی شان به داده کاربران، مسیر حکمرانی و سرنوشت اینترنت را تغییر دهند. بر مبنای برخی گزارش های آماری، بخش قابل توجهی از ترافیک اینترنت جهان هم اکنون در اختیار پلت فرم ها و شرکتهای فناوری بزرگ قرار دارد. بی گمان نیازهای روز افزون این شرکت ها در ابعاد مختلف، تحلیل گران را متقاعد ساخته است که تلاش غول های فناوری برای رسیدن به اینترنتی متمرکزتر از نمونه فعلی و محدود به چند شبکه خصوصی در مقیاس جهانی، چندان دور از ذهن نیست. برخی متخصصان پیشبینی می کنند که افزایش نیاز شرکتهای فناوری به ترافیک اینترنت بیشتر، آنها را به سمت تغییر ماهیت اینترنت، به نفع خود، سوق خواهد داد. این در حالیست که وقوع چنین اتفاقی، اینترنت را از اصول اولیه دور می سازد و چالش های بسیاری به دنبال خواهد داشت. اولین خطر این است که افزایش تمرکز اینترنت و کاهش ماهیت غیرمتمرکز آن، تمایز شفاف میان لایه های «شبکه» و «برنامه ها» را که در اصول لایه بندی جایگاهی متمایز دارند، محو خواهد نمود. خطر دیگر اینکه بروز هرگونه مشکل یا نقص فنی در زیرساخت شرکتهای فناوری متولی امر مدیریت اینترنت، سبب افت ارزش سهام شرکت ها و تحمیل هزینه های هنگفت به کاربران و دیگر فعالان این عرصه می شود. از طرف دیگر قدرت گیری پلت فرم ها در بستر اینترنت و افزایش توان آنها برای حکمرانی در این بستر، بیشتر از گذشته به انحصار جهانی آنها دامن زده و مقدمه ای بر جایگزینی شرکتهای چند ملیتی فناوری با دولت های ملی خواهد شد. از همین روی، این مساله، یکی از چالش های بزرگ حال حاضر متخصصان و کارشناسان حوزه فناوری شمرده می شود و بحث آن حتی به رویدادهای بین المللی بزرگی چون مجمع حکمرانی اینترنت ۲۰۲۱ هم کشیده شده است.


منبع:

1400/09/25
11:43:39
0.0 / 5
867
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , خدمات , طراح
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مهندس وب
مهندس وب web engineers