حكمرانی داده و بحرانهای امروزی؛

دریای داده چگونه به بحران جهانی آب آخر می دهد

دریای داده چگونه به بحران جهانی آب آخر می دهد

امروزه دانشمندان داده می توانند از اطلاعاتی که جمع آوری کرده اند برای کشف راه هایی جهت رسیدگی به بحران های جهانی مانند مساله آب استفاده کنند.



به گزارش مهندس وب به نقل از مهر، علم داده و تجزیه و تحلیل کلان داده ها، این روزها به مؤلفه ای اساسی و تحول زا در همه رشته ها بدل شده اند و سبب ایجاد بینشی معنادار و کمی از پدیده های مختلف می شود. در سالهای اخیر، فناوری ها و روش شناسی ها در علوم کامپیوتر به سرعت رشد کرده اند و دیدگاهی بی سابقه از گستره و علل مسائل مهم جهانی به محققان داده است. امروزه، دانشمندان داده می توانند از اطلاعاتی که جمع آوری کرده اند برای کشف راه هایی برای رسیدگی به بحران های جهانی استفاده کنند.
یکی از بحرانی ترین مشکلاتی که باید به آن توجه گردد، بحران جهانی آب است. بی گمان خیلی از افرادی که در خانه های خود به آب آشامیدنی دسترسی دارند، متوجه لزوم و بحران موجود در این عرصه نمی شوند. با این حال، جمعیت گسترده ای از افراد سراسر جهان به منابع سالم آب دسترسی ندارند.
حال پرسش عمیقی که در این میان مطرح است، این است که علم داده چگونه می تواند این وضعیت جهانی را بهبود ببخشد؟ در این نوشتار کوتاه به بررسی نقش علم داده در شناسایی علل کمبود آب، نظارت بر دسترسی لحظه ای به آب و پیشبینی کیفیت آب در مناطق مختلف خواهیم پرداخت. علاوه بر این، چگونگی تاثیر این اطلاعات بر آینده بحران آب هم بررسی خواهد شد.
علم داده گویای حقایق نگران کننده ای در مورد بحران فعلی آب در مقیاس جهانی است. آمارها نشان داده است که کمبود منابع آب سالم، پاک و پایدار یک مشکل رو به رشد در کشورهای درحال توسعه است.
بر اساس آمار جهانی، حدود ۸۴۴ میلیون نفر، یعنی تقریباً ۱۰ درصد از جمعیت جهان به آب شرب دسترسی ندارند. علاوه بر این، ۲.۳ میلیارد نفر هم به علت کمبود آب به سرویس بهداشتی استاندارد دسترسی ندارند و روزانه بیشتر از ۸۰۰ کودک زیر ۵ سال به علت بیماری های ناشی از کم آبی و بهداشت نامناسب جان خویش را از دست می دهند.
از سوی دیگر زنان و دخترانی که معمولا از آنها انتظار می رود آب را در مناطقی که دسترسی به آب ندارند جمع آوری و حمل کنند، به صورت میانگین روزانه ۲۰۰ میلیون ساعت را صرف حمل آب می کنند.
این ارقام به خوبی عمق فاجعه جهانی منابع جهانی آب را به تصویر می کشد. خوشبختانه، مهارت های کارشناسان داده و ابزارهای جدیدی که درحال توسعه هستند، می تواند وضعیت بحرانی فعلی را به روش های مختلف بهبود بخشد.

به دست آوردن اطلاعات موثق و بموقع در مورد کیفیت و در دسترس بودن آب، برای اقدام مقتضی، پیش از این که خیلی دیر شود، حیاتی می باشد. چندین روش وجود دارد که میتوان از راه آنها این نظارت را به دست آورد:
نظارت بر کیفیت آب
این استراتژی شامل استفاده از حسگرها در منبع آب یا نمونه برداری از آب برای تشخیص تغییرات کیفیت آب است. پارامترهای مختلفی همچون سطوح pH، دما، اکسیژن محلول، شوری و وجود آلاینده هایی مانند نیترات برای آب شرب وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. هنگامی که در استانداردهای تعیین شده تغییری رخ می دهد، دانشمندان داده می توانند آنها را ردیابی کنند. از طرفی اگر روندها نشان دهد که آب امکان دارد به زود غیر قابل شرب شود، سازمان های بشردوستانه و دولت ها می توانند اقدام نمایند.
ردیابی جریان آب چاه
رویکرد دیگر برای جمع آوری اطلاعات، اندازه گیری میزان آب چاه ها و قدرت جریان رودخانه ها در مناطق در معرض خطر کمبود آب است. این امر اغلب شامل استفاده از حسگرهای آب می شود. اگر داده ها نشان داده است که منطقه امکان دارد با کمبود آب مواجه شود، میتوان اقدامات پیشگیرانه را برای پیشگیری از عواقب جدی بالقوه انجام داد.
نقشه روند مصرف منابع محلی آب
روش سوم جمع آوری داده های جامعه شناختی و بررسی های در ارتباط با مصرف آب در مناطقی است که در معرض کمبود قرار دارند. در ارتباط با روش های فوق، این اطلاعات می تواند به محققان کمک نماید تا بفهمند که آیا آب تمیز کافی در یک منطقه برای رفع نیازهای آبرسانی و بهداشتی جمعیت وجود دارد یا خیر.

اینها تنها برخی از روش های نظارت بر منابع آب هستند که توسط دانشمندان داده استفاده می شود. همانطور که می بینید، این رویکردها می توانند تصویر کامل تری از در دسترس بودن و استفاده از آب در مناطق در معرض خطر کمبود آب، عرضه کنند.
شناسایی مسائل در ارتباط با تأمین آب
از علم داده و تحلیل کلان داده ها میتوان برای شناسایی مسائلی که امکان دارد بر منابع آب تاثیر بگذارد و همینطور پاسخ به این پرسش که آیا چنین نگرانی هایی بر مناطق دیگر تاثیر می گذارد، استفاده نمود. کارشناسان می توانند با استفاده از اطلاعات حاصل از روش های نظارتی که پیشتر مورد بحث قرار گرفت، علاوه بر جمع آوری اطلاعات در ارتباط با منابع آب، داده های در ارتباط با همه گیری های ناشی از کمبود آب کافی را هم شناسایی کنند. این می تواند به آنها کمک نماید تا از گسترش بیشتر اپیدمی ها جلوگیری نمایند.
به عنوان مثال، شیوع وبا را در هائیتی در نظر بگیرید. این بیماری که با کمبود منابع آب سالم ارتباط مستقیم دارد، پس شیوع ۹ ساله در این کشور و مرگ نزدیک به ۱۰۰۰۰ نفر، سرانجام متوقف گردید. این مهم با استفاده از نظارت کامل و تجزیه و تحلیل داده ها جهت کمک به افراد در مراکز درمانی، سرمایه گذاری عاقلانه در آب سالم و آموزش مردم در مورد روش های پیشگیری محقق شد.
استفاده هوشمندانه از آب
با ادامه رشد جمعیت انسانی در سطح جهان، میزان آبی که به منظور زندگی روزمره شامل مصارف آشامیدنی یا بهداشتی و مقاصد صنعتی مانند کشاورزی و تولید، مورد نیاز است، افزایش می یابد. در موارد روزمره مصرف آب، میتوان از داده ها برای ایجاد فناوری های کارآمدتر و همینطور آموزش مصرف کنندگان در استفاده هوشمندانه تر از آب استفاده نمود.
از سوی دیگر، داده ها همینطور می توانند به صنایع در حفظ آب کمک کنند. متخصصان تخمین می زنند که کاهش مصرف آب صنعتی با استفاده از علوم داده، سبب صرفه جویی در حدود ۲۲۲ میلیون گالن آب می شود. این میزان می تواند آب مورد نیاز بیشتر از ۲ میلیون نفر را تأمین کند. بی گمان چنین اقداماتی می تواند به نفع شرکت ها باشد و در عین حال از کمبود آب در مناطقی که امکان دارد کمبود آب وجود داشته باشد، جلوگیری نماید.
علوم داده و آینده بحران آب
همزمان با توسعه علوم داده، اجرای پروژه های کارآمد برای تأمین منابع آب سالم، به نسل های جدیدی از دانشمندان داده ماهر با مدارک پیشرفته از مدارس معتبر و همینطور افرادی با تخصص امنیت سایبری نیاز دارند. تلاشهای قانونی برای اجرای چنین پروژه هایی در مقیاس جهانی، کاملاً ضروری به نظر می آید.
قطعاً با استفاده از این اطلاعات برای درک مشکلات در رابطه با بحران آب و همینطور برای تدوین راهکارهای بالقوه، به آینده ای بدون این نگرانی ها نزدیک تر خواهیم شد.


منبع:

1400/09/29
10:01:33
0.0 / 5
980
تگهای خبر: آموزش , پروژه , سایبر , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
مهندس وب
مهندس وب web engineers