ابعاد خدمت رسانی پیامرسان های بومی چقدر است؟

ابعاد خدمت رسانی پیامرسان های بومی چقدر است؟

یک کارشناس فناوری اطلاعات با انتقاد از اجبار کاربران به استفاده از ابزارها و پیامرسان های بومی، اظهار داشت:  اپلیکیشن های داخلی در آن ابعادی که فکر می نماییم، پس از مسدودیت های گسترده طرح صیانت می توانند سرویس دهی کنند، بزرگ نشده اند.


میلاد نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اجبار به استفاده از ابزارهای بومی بیان کرد: در دوره ای در دهه ۱۳۸۰، ایمیل های ملی را مطرح نمودند و هر فرد برای افتتاح حساب، با بخشی به اسم ایمیل ایرانی مواجه بود که افراد باید خدمات ایمیلی ایران که چاپار و میهن میل بود، را وارد می کردند، اما همان زمان هم این طرح شکست خورد. بعد از آن در دوره ای موضوع سیستم عامل بومی عنوان شد که برای آن هم هزینه کردیم و لینوکس ملی را راه انداختیم که جهت راه اندازی آن تسهیلات ۱۰ میلیاردی گرفتند که آن زمان هم عدد بزرگی بود، حتی اعلام گردید که در ادارات دولتی نباید سیستم عامل خارجی استفاده گردد و افراد باید از سیستم عامل ملی استفاده کنند، اما این طرح هم خروجی نداشت و شکست خورد.
وی افزود: حتی دوره محمدجواد آذری جهرمی -وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات- بحث اندروید ملی را مطرح نمودند و گفتند ما نباید از اندرویدی که ابزارهای خارجی مانند گوگل پلی روی آن نصب است، استفاده نمائیم. اما این طرح هم در سکوت خبری شکست خورد. بدین سبب در دوره های مختلف، کوشش برای بومی سازی ابزارهای حوزه ارتباطات، صورت گرفته است.
این کارشناس فناوری اطلاعات با اعلان اینکه هم اکنون ما پیامرسان هایی داریم، که همه جوره از آنها حمایت کردیم، اظهار داشت: دولت به این پیامرسان ها وام های پنج میلیاردی داده و زیرساخت تعلق گرفته است. بانک ملی کاربران را وادار کرده که برای دریافت تراکنش های کمتر از ۳۰ هزار تومان، باید پیامرسان بله را نصب کنند، یا در دوره ای دانشگاه آزاد دانشجویانش را مجبور کرد برای انتخاب واحد، آی گپ را نصب کنند، یا روبیکا که برای مدت زیادی در انحصار صداوسیما بود و مردم مجبور بودند جهت شرکت در مسابقه های تلویزیونی این اپلیکیشن را نصب کنند، در صورتیکه نصب برنامه ها به این صورت و با اجبار، در نخستین فرصت هم از بین می رود.
نوری افزود: یا در دوره ای روبیکا به جهت اینکه عدد و رقم قابل قبولی از کاربرانش عرضه نماید، پروفایل های کاربران مختلف در اینستاگرام را بدون اجازه کپی کرده بود، هر شخصی که تعداد فالوئرهایش زیاد بود، پروفایلش با محتوا بدون اجازه کپی و جعل شده بود. کسانی که پیامرسان ها و خدمات این مدلی را راه اندازی کردند، می خواهند به هر ابزاری متوسل شوند که به زور کاربر را به این پلت فرم ها منتقل کنند.
وی با اعلان اینکه متاسفانه ما از شکست ها و جذب کاربر به هر قیمتی درس نگرفتیم، اظهار داشت: یکی از خوش بینی های طراحان طرح صیانت همین است که کاربران بالاخره به پیامرسان های بومی می آیند، در صورتیکه این اجبار تجربه جدیدی نیست، بلکه تجربه شده و جواب نداده است. زمانی که شما دانشجویان دانشگاه آزاد را مجبور می کنید پیامرسان مورد نظرتان را نصب کنند، درنهایت در روز انتخاب واحد کاربران یک کمپین راه می اندازند و امتیاز اپلیکیشن شما را در گوگل پلی از ۴ به ۱.۶ می رسانند، یعنی کمترین امتیاز در بین اپلیکیشن ها.
این کارشناس فناوری اطلاعات با تاکید بر نارضایتی کاربران از اجبارهای این چنینی اظهار نمود: این نشان میدهد که کاربران به این اجبار راضی نیستند، حتی اگر شما مجبورشان کنید قبض موبایلشان را هم در اپلیکیشن مورد نظرتان پرداخت کنند. یا در دوره ای می گفتند که اگر واکسیناسیون کرونا شروع شود، احیانا نوبت دهی در پیامرسان ها انجام می شود، درواقع سرویس هایی که بصورت روزمره مورد نیاز کاربران است را می خواهند بوسیله پیامرسان ها عرضه کنند، در صورتیکه در هیچ کجای دنیا پیامرسان موفقی این کار را نکرده است، مگر در چین.
نوری افزود: چین هم اگر این کار را کرده و روی وی چت هر سرویسی را ارائه می دهد، به خاطر گستردگی بازارش است. چین بیش از یک میلیارد جمعیت دارد و اگر شما بی کیفیت ترین اپلیکیشن را هم در چین طراحی کنید، نصب آن خیلی سریع به ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون می رسد. بدین سبب این کار برایشان آورده مالی و توجیه اقتصادی دارد. اما در ایران، حجم کاربران فعال ایرانی، ماکزیمم ۳۰ میلیون نفر است. اگر همه اینها هم پیامرسان ایرانی را نصب کنند، برای آن شرکت خیلی دشوار است که بخواهد با این تعداد کاربر، به درآمد برسد. بنا بر این برای شرکت های خصوصی خیلی توجیه ندارد که بخواهند به سمت چنین ابزاری بروند. شرکت هایی هم که می روند، به کمک های دولتی و تامین زیرساخت، وام و اجبار مردم به استفاده از اپلیکیشن چشم دوخته اند.
وی اشاره کرد: از طرف دیگر، اپلیکیشن های داخلی در آن ابعادی که فکر می نماییم، پس از مسدودیت های گسترده طرح صیانت می توانند سرویس دهی کنند، بزرگ نشده اند. کسب وکارهای مانند تاکسی ها یا فروشگاه های آنلاین، پله پله رشد کردند و تیم فنی و زیرساخت خودرا با این ترافیک بزرگ وفق دادند، اما پیامرسان های داخلی ما بیشتر از دو میلیون کاربر همزمان نداشتند. حالا ما می خواهیم در یک بازه کوتاه کاری نماییم که ۳۰ میلیون کاربر همزمان از این ها استفاده کنند، در صورتیکه حتی خود کسب وکارها هم این آمادگی را ندارند و حتی مدیر یکی از پیامرسان ها منتقد طرح صیانت بوده است.



1401/01/15
23:11:11
0.0 / 5
438
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
مهندس وب
مهندس وب web engineers