طرح وزارت ارتباطات برای جبران افزایش قیمت اینترنت

رگولاتوری: اپراتورهای اینترنتی تخلفی نکرده اند

رگولاتوری: اپراتورهای اینترنتی تخلفی نکرده اند

به گزارش مهندس وب رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن اشاره به تغییرات قیمت بسته های اینترنتی، اظهار داشت: غیر از یک مورد ابهام در تعرفه یکی از اپراتورهای ثابت، بقیه تغییرات بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم بوده و تخلفی رخ نداده است.


به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، در ایام گذشته تغییر تعرفه عرضه شده از جانب عرضه دهندگان خدمات اینترنتی ثابت و همراه، سبب تعجب و اعتراض کاربران اینترنتی شده و به دنبال اعتراض کاربران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نمود که پیرو افزایش تعرفه در بخشی از بسته های اینترنت برخی از اپراتورهای ارتباطی، افزایش قیمت اینترنت را بررسی نموده تا درصورتیکه خارج از چارچوب قانونی باشد، آنرا اصلاح و خاطیان را جریمه کند.
در این راستا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادق عباسی شاهکوه -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به اینکه مرجع تعرفه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، اظهار داشت: آخرین مصوبه تعرفه اینترنت همراه در ارتباط با سال ۱۳۹۵ و اینترنت ثابت در ارتباط با سال ۱۳۹۶ است و پس از این تاریخ، کمیسیون مصوبه جدیدی در این باره نداشته است.
وی به تعیین کف و سقف قیمت بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای اپراتورها اشاره نمود و اضافه کرد: اگر اپراتورها بین کف و سقف قیمت بفروشند و با علل توجیهی عدم مخالفت سازمان را گرفته باشند تخلفی نکرده اند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان ناظر مصوبات کمیسیون تنظیم برای رعایت حدود قانونی قیمت ها بسیار حساسیت دارد و هرگونه افزایش حداقلی در قالب مقررات هم حتما باید با توجیهات کامل و اطمینان از تداوم خدمت و افزایش کیفیت شبکه باشد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سازمان تنها در یک مورد دستور می دهد آنهم موقعی که اپراتوری بالاتر از سقف قانونی یا پایین تر از کف قیمت گذاری کند. اگر بالاتر از سقف باشد باید فوری برگردند اگر پایین تر از کف باشد معمولاً دستور نمی دهیم بالاتر از کف سرویس بدهند بلکه مطابق مقررات دستور می دهیم حداقل سه سال ادامه دهند یعنی به صورت کلی دستورات رگولاتوری همیشه به سمت پشتیبانی از مصرف کننده است. پس دستور افزایش نمی تواند از سمت رگولاتوری صادر شود. شاید این سوال پیش بیاید که چرا از کف قیمت پائین تر نمی گردد، دلیل آن این است که اپراتورهای قوی تر رقیبان را با پایین کشیدن قیمت ها از رقابت خارج نکنند. چون که آنچه واقعا بازار را تنظیم می کند رقابت است. یادآوری می کنم پیش از وجود رقابت در موبایل سیمکارت به قیمت رسمی ۴۴۰ هزارتومان و نوبت های یک ساله عرضه می شد.
سرمایه گذاری اپراتورها برای شبکه هایشان کاسته شده است
عباسی شاهکوه ضمن اشاره به بالا رفتن هزینه های شبکه ها در سالهای گذشته، اظهار داشت: در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بر مبنای اطلاعات ما اپراتورها سالانه در حدود ۱ میلیارد دلار برای شبکه های خود هزینه می کردند اما این رقم الان به خاطر افزایش قیمت دلار به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار رسیده که از نظر ریالی حتی بیشتر هم است ولی حجم تجهیزاتی که میتوان تأمین کرد بسیار کمتر است. با عنایت به این که درآمد ریالی است اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده شبکه باکیفیتی باقی نمی ماند که در مورد ارزانی یا گرانی آن صحبت نماییم.
وی ادامه داد: پارسال به علت قانون بودجه امکان افزایش قیمت حتی در قالب مصوبات کمیسیون وجود نداشت در حالیکه اپراتورها دائما با طرح مشکلات خود به دنبال موافقت با افزایش بودند اما سال جاری که این منع قانونی برداشته شد، در حد همان مصوبات سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به صورت حداقلی تغییراتی در تعرفه های خود اعمال کرده اند.
رئیس رگولاتوری ضمن اشاره به بررسی های انجام شده در بسته ها و تعرفه های جدید، اظهار داشت: غیر از یک مورد ابهام در تعرفه یکی از اپراتورهای ثابت که بلافاصله تا تکمیل بررسی ها برگردانده شد، بقیه تغییرات بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم بوده و تخلفی رخ نداده است، اما از اپراتورها خواسته ایم تا حد امکان این افزایش ها حداقلی باشد و تلاش کنند با تعریف بسته های مناسبتی یا هر روش دیگر اقشاری از جامعه که امکان دارد گرفتار مشکل شوند را در نظر بگیرند.
عباسی شاهکوه سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیمکارت دائمی و اعتباری را به ترتیب حدود ۴۰ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت را ۲۰۰۰ تومان بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات اعلام نمود و اضافه کرد: در حوزه موبایل که تابحال بسیار پایین تر از این مبلغ عرضه می شد و در حوزه ثابت هم کمی بیشتر از ۵۰ درصد سقف تعیین شده به فروش می رسید. البته درحال بررسی هستیم که حتی سقف تعرفه موبایل را کاهش دهیم.
رگولاتوری از اپراتورها نه افزایش قیمت که پوشش کامل و کیفیت بهتر می خواهد
وی با اشاره به اینکه ما بر مبنای قانون از اپراتورها نه افزایش تعرفه که پوشش کامل، کیفیت بهتر و ارتقاء فناوری می خواهیم که مطالبات اصلی مردم و فعالان این حوزه است، خاطرنشان کرد: با این افزایش قیمت ها و امکان سرمایه گذاری اپراتورها، دیگر بهانه ای از اپراتورها نمی پذیریم و از آنها خواسته ایم که برنامه خویش را به صورت گام های یکساله برای پوشش کامل پهن باند سیار، افزایش دو برابری کیفیت و پوشش 5G حداقل برای ۱۰ درصد جمعیت کشور تا سه سال آینده به ما ارائه نمایند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آغاز سرمایه گذاری اپراتورها پس از واگذاری فرکانس ۲۳۰۰ توسط وزارت ارتباطات از سال قبل اشاره نمود و اضافه کرد: توجیهاتی که اپراتورها برای افزایش قیمت داشته اند تا حدی قابل قبول است و ما از سوی مردم وظیفه داریم پیگیری نماییم که این درآمدها صرف توسعه و افزایش کیفیت و پوشش شبکه شود. من همین جا از اپراتورها می خواهم که هم میزان افزایش موثر، هم علل خود و هم برنامه های خود برای توسعه را برای مردم تشریح کنند. البته با عنایت به وجود فضای نسبتا رقابتی کاربران هم تا حدودی حق انتخاب دارند.
عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران دیتای موبایل زیر دو گیگابایت است، خاطرنشان کرد: با تاکید وزیر ارتباطات به دنبال برنامه ای هستیم که برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم برخوردار یا کل جامعه بسته هایی را در نظر بگیریم که مشکلی از نظر دسترسی عادلانه ایجاد نشود و این برنامه، بعد از نهایی شدن اعلام می شود. ما بعنوان دولت و نهاد ناظر وظیفه داریم امکان دسترسی تمام مردم را به شبکه ای باکیفیت و قیمت مناسب فراهم نماییم.




منبع:

1401/01/27
09:22:40
0.0 / 5
574
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اینترنت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
مهندس وب
مهندس وب web engineers