رتبه دستگاه های اجرایی در نهمین ارزیابی دولت هوشمند

۲۱ درصد خدمات دولتی، کاملا الکترونیکی شده اند

۲۱ درصد خدمات دولتی، کاملا الکترونیکی شده اند

مهندس وب: بگفته دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات، از میان 1662 سرویس دولتی، 21 درصد کاملا الکترونیکی شده اند، 61 درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند، هفت درصد خدمات ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما 11 درصد خدمات به سبب عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از طرف دستگاه های دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.


به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، رضا باقری اصل امروز در نشست خبری نتایج نهمین دوره ارزیابی و کارنامه دولت الکترونیکی دستگاه های اجرائی، با اعلان اینکه پارامترهای ارزیابی دولت الکترونیکی در کشور مطابق با فاکتورهای سازمان ملل به روز رسانی شده و نسبت به سال قبل با تغییراتی همراه بوده است، اظهار داشت: در این ارزیابی ها تمامی مصوبات شورای اجرائی فناوری اطلاعات، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و قوانین مجلس به عنوان فاکتورهای ارزیابی دستگاه های اجرائی برای تحقق دولت الکترونیکی لحاظ شده است.
وی با اعلان اینکه ارزیابی ادواری خدمات خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرائی برمبنای زیرساخت های حقوقی و الزامات قانونی مربوط به مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم، مصوبه جلسه ۱۱ شورای اجرائی فناوری اطلاعات و نیز بند «و» تبصره ۷ قانون برنامه بودجه، انجام می شود، افزود: کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی به عنوان مصوبه شورای عالی فضای مجازی، رکن اصلی ارزیابی تحقق دولت الکترونیک در کشور شمرده می شود و امیدواریم با تصویب طرح «دوام» در مجلس شورای اسلامی به زودی ابزار نظارتی برای اجرا و پیاده سازی کامل دولت الکترونیکی در دستگاهها ایجاد شود.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات با اعلان اینکه در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرائی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفته اند، اظهار داشت: اکنون ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده است. از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات نیز ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به سبب عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از طرف دستگاه های دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
باقری اصل با اشاره به این که ارزیابی دستگاه های اجرائی برمبنای شاخص هایی چون دولت کاربرمحور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده است، افزود: طبق ارزیابی انجام شده اکنون ۵۲ درصد دستگاهها دولت کاربرمحور، ۳۰ درصد دستگاهها دولت شفاف، ۳۵ درصد دستگاهها دولت یکپارچه و ۴۱ درصد دولت مشارکتی را محقق کرده اند.
وی با معرفی بالاترین دستگاه های پرمراجعه برمبنای ارائه سرویس مردمی نیز اظهار داشت: مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، پست بانک، سازمان بیمه سلامت، سازمان حج و زیارت و وزارت علوم در رده های نخست این جدول قرار دارند و تقریباً تمامی خدماتشان الکترونیکی شده است. رتبه بالاترین دستگاهها از نظر امتیاز کیفی بالای ۹۰ درصد خدمات الکترونیکی نیز مربوط به مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، سازمان استاندارد و شرکت زیرساخت می شود.
بگفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارتخانه های ارتباطات، کار، اقتصاد و امور دارایی، میراث فرهنگی و علوم در فهرست نخست دستگاه های ارائه خدمات دولت الکترونیک هستند و وزارتخانه های دادگستری، امور خارجه، بانک مرکزی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در این فهرست، پایین ترین رتبه را از آن خود کرده اند. همین طور مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی راندمان نیز رتبه برتر را در دولت شفاف از آن خود کرده اند.
بگفته باقری اصل بیشترین رشد خدمات الکترونیکی نسبت به ارزیابی دوره گذشته مربوط به موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، سازمان پژوهش ها، شرکت توانیر و سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی، بوده است.
وی درباب نحوه ایجاد و اتصال دستگاه های دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند که مطابق با قانون بودجه باید تا شهریورماه صورت گیرد، اظهار داشت: بررسی ها نشان میدهد ۵۹ درصد دستگاهها هنوز تکالیف خودرا که مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می شود، انجام نداده اند. همین طور ۲۵ درصد دستگاهها تنها ۳۰ درصد لیست خدمات خودرا به پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها ۱۶ درصد دستگاه های اجرائی تکالیف خودرا انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات با اعلان اینکه مرکز توسعه تجارت به عنوان پنجره واحد برتر خدمات دولت هوشمند و پورتال وزارت آموزش و پرورش از حیث کاربر محوری، به عنوان پنجره واحد غیراستاندارد معرفی می شود، اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت، سازمان زندان ها، مرکز آموزش مدیریت دولتی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، دستگاه های پرمراجعه ای هستند که در رتبه های پایین جدول ارزیابی دولت هوشمند قرار دارند.
دور نهم ارزیابی کارنامه دولت الکترونیکی در این لینک قابل مشاهده می باشد.




منبع:

1401/03/30
08:56:47
0.0 / 5
693
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
مهندس وب
مهندس وب web engineers