در نشست تخصصی مخابرات ایران مطرح شد

بدهی های چندهزار میلیاردی شرکت مخابرات

بدهی های چندهزار میلیاردی شرکت مخابرات

مهندس وب: سلسله نشست های تخصصی شرکت مخابرات ایران با موضوع های «در مسیر توسعه، چالش ها و راه حل ها توسط شرکت مخابرات ایران»، «ضرورت سرمایه گذاری برای ارائه خدمات مطلوب در راه توسعه» و «چرایی، چگونگی و چیستی برقراری عدالت ارتباطی جامعه اطلاعات در راه توسعه» اجرا شد.



به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، محمدرضا بیدخام- مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات مخابرات ایران - در اولین گفت و گو که بصورت برخط انجام شد، حوزه ارتباطات را از نظر تاریخی به سه دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: این حوزه را می توانیم به سه بخش زمانی تقسیم بندی نماییم. بخش اول دوره قبل از انقلاب، بخش دوم از سال ۱۳۵۷تا سال ۱۳۸۸و بخش سوم از سال ۱۳۸۸ تا کنون.

بگفته بیدخام، بیشتر زیرساخت های ارتباطی مخابرات را تکنولوژی های قدیمی مربوط به دوره منتهی به سال ۱۳۵۸ تشکیل می دهد.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات در ادامه توضیح داد: باتوجه به تغییر نیاز و خواسته های مشتریان، از سال ۱۳۵۸ ما شاهد تغییراتی در زمینه ارتباطات بودیم. این تغییرات به نحوی بود که در سالهای ۶۰ تا ۶۳، تلفن به عنوان یک کالای لوکس در دسترس بود و قیمت تلفن تا اواخر دهه ۷۰ با قیمت یک واحد آپارتمان در تهران برابری می کرد.

در ادامه وی ضمن تشکر از خدمات محمد غرضی برای ایجاد تحول در مخابرات، تشریح کرد: در دو مبحث ما در این دوره شاهد تحولات عظیمی بودیم. ابتدا در بحث تجهیزات؛ باتوجه به قدیمی بودن تکنولوژی استفاده شده، جایگزینی تجهیزات با فناوری روز، امکان توسعه را فراهم نمود و باتوجه به چالش ها، استفاده از فیبرنوری پایه گذاری شد. در بحث منابع انسانی هم مخابرات در این دوره تحول عظیمی را تجربه نمود. از زمان خصوصی سازی مخابرات شاهد کاهش محدودیت ها هستیم.

بیدخام در مورد روند توسعه مخابرات اضافه کرد: علی رغم مشکلات و چالش های فراوان روند خصوصی سازی موجب شد تا تصمیم گیری های سیاسی تاثیر کمتری در روند توسعه مخابرات بگذارد؛ با این وجود سرعت توسعه به نسبت نیاز مخاطبان کافی نبوده است. با تغییر نسل و پیدایش نیازهای جدید در بحث ارتباطات ما نتوانستیم این نیازها را به درستی پاسخ دهیم؛ برای مثال با در نظر گرفتن تورم چندصد درصدی، شاهد ثابت ماندن تعرفه هستیم و ۱۲ سال تعرفه تلفن ثابت تغییر نکرده است همین موضوع سبب شده روند توسعه به کندی جلو برود.


مخابرات یک شرکت ملی است

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات با اشاره به ملی بودن شرکت مخابرات اشاره کرد: همه باید در توسعه مخابرات به سبب وابستگی خیلی از کسب وکارها به این شرکت، کمک کنند. اما متاسفانه در دولت های قبل، شاهد بی توجهی به موضوع تعرفه ها بودیم و حمایتی از مخابرات صورت نمی گرفت در صورتیکه خیلی از هزینه ها از جانب دولت تحمیل می شد.

وی در مورد چالش های مخابرات نیز توضیح داد و اظهار داشت: ما در بحث منابع انسانی در چند سال قبل نتوانستیم نیروهای مورد نیاز را آموزش دهیم. نتواسته ایم حق بیمه کارمندان را بموقع پرداخت کنیم؛ ما در صورت های مالی سال ۱۴۰۰، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان ضرر دادیم، ادامه دادن با این روند، فاجعه است.

بدهی های چندهزار میلیاردی شرکت ملی مخابرات

به گفته بیدخام بدهی های مخابرات به چند هزار میلیارد تومان رسیده است. او ابراز امیدواری کرد تا در دولت سیزدهم شاهد بهبود روند توسعه با افزایش تعرفه ها باشیم. بگفته او این مساله در روند آموزش نیروهای انسانی و تامین کنندگان تجهیزات موثر است.

مدیر کل ارتبطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات در ادامه سخناش بیان کرد: ما در یک کارخانه مخابراتی شاهد انجام کارها با ۱۰ درصد توان عملیاتی هستیم. خیلی از تولیدکنندگان وابسته به مخابرات به سبب عدم توانایی مخابرات در بحث تامین، با ضرر مواجه گشتند. این موضوعات در نهایت مشکلاتی برای مشترکان به وجود می آورد.

وی در پاسخ به سوال تاثیر افرایش تعرفه ها، اظهار داشت: موضوع افزایش تعرفه ها نیست؛ موضوع منطقی شدن قیمت تعرفه ها برای پاسخ به نیازهای ذی نفعان است. ذی نفعان از مخابرات ناراضی اند و این مساله به سبب عدم توانایی مخابرات در تامین نیازهای آنهاست.

بیدخام دلیلهای اصلی افت سرعت اینترنت را عدم نوسازی و بازسازی تجهیزات در چند سال اخیر عنوان نمود وتصریح کرد: ما توانایی رعایت استانداردهای توسعه و بازسازی شبکه های دسترسی را نداریم. دلیل آن هم، نبود منابع است و بنا بر این شاهد افت کیفیت اینترنت هستیم.

او توضیح داد: هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت برای مخابرات حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است. در صورتیکه مشترکان ماهانه ۶ هزار و ۴۰۰ تومان پرداخت می کنند و این تفاوت باتوجه به تعداد مشترکان ضرر زیادی را به مخابرات تحمیل می کند. امسال باتوجه به افزایش حقوق، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان به هزینه های مخابرات اضافه شده است. حدود ۵۴ هزار نیرو بصورت رسمی و غیررسمی درحال همکاری با مخابرات هستند که مخابرات توانایی پرداخت بموقع حقوق آنها را ندارد.

همین طور مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل مخابرات در مورد تصویب قانون ایثارگران اظهار داشت: دولت و مجلس قانونی برای استخدام ایثارگران تصویب کرده اند؛ اما منابع مورد نیاز این قانون در نظر گرفته نشده است. امیدواریم با تامین منابع لازم و سیاستگذاری درست در این عرصه شاهد بهبود کیفیت خدمت رسانی برای همه ذی نفعان باشیم.

دسترسی به هفت میلیون پورت فیبر نوری تا آخر سال ۱۴۰۳

در نشست دیگری داوود زارعیان- معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران - با موضوع ضرورت سرمایه گذاری برای ارائه خدمات مطلوب در راه توسعه انجام شد با تکیه بر این که توسعه بخش ثابت امکان توسعه ارتباطات سیار و ورود به نسل پنجم نیز امکان پذیر خواهد بود، اظهار داشت: عدم تغییرتعرفه ها موجب اختلال در بخش های مختلف شبکه ی ثابت شده است و با اصلاح تعرفه های تلفن ثابت، کیفیت سرویس دهی به مشتریان بیشتر می شود.

وی با اشاره به چالش های موجود در صنعت ارتباطات و ثابت ماندن تعرفه های مخابراتی اظهار داشت: در سالهای قبل پنج نسل تلفن همراه را پشت سر گذاشته ایم و در تلفن ثابت هم لازمه پیشرفت این حوزه، سرمایه گذاری و تامین منابع است.

زارعیان در مورد فیبر نوری تشریح کرد: تا اختتام سال ۱۴۰۳ به حدود هفت میلیون پورت فیبرنوری خواهیم رسید که سرعت آن هم اکنون برای ۲۰۰ هزار مشترک مخابرات، حداقل ۵۰ مگ و بالاتر است.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در ادامه در مورد مشوق های وزارت ارتباطات برای فیبرنوری اظهار داشت: پیشنهادات خودرا به رگولاتوری ارایه داده ایم و علاوه بر طرح ملی وزارتخانه، طرح نجما را نیز داریم که بصورت جهادی پروژه فیبر نوری را در استانهای مختلف پیگیری می نماییم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد طرح کارشناسی نیروهای شرکتی و امور مشترکین، بیان کرد: طرح کارشناسی نیروهای خدمات اول مطرح گردیده است که برای همکاران با تحصیلات مرتبط اتفاقات بهتری بی افتد که البته بهتر است معاونت های در رابطه با منابع انسانی در این بخش ها بصورت تخصصی اظهارنظر کنند.

زارعیان پیرامون مزایای اصلاح تعرفه حداقل نگهداری خط تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران، اشاره کرد: تعرفه های شرکت مخابرات ایران تقریباً از سال ۱۳۸۲ تا به امروز افزایشی نداشته است، اما طی این سال ها مدل تعرفه گذاری شرکت مخابرات ایران تغییر داشته است. اصلاح نظام تعرفه ای نگهداری تلفن ثابت شرکت مخابرات، نسبت به هزینه های توسعه بخش ارتباطات، تغییر حداقلی در تعرفه ها شمرده می شود که امیدواریم منجر به نگهداری شبکه باکیفیت مطلوب و متوقف نشدن توسعه شبکه شود.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در انتهای سخنان خود اشاره نمود که شبکه ی انتقال و شبکه ی دسترسی کشور طی سالیان گذشته توسعه پیدا نکرده است و شرکت مخابرات ایران در کنار این تغییر تعرفه ها متعهد شده که شبکه انتقال کشوررا نیز نوسازی کند و جزو برنامه های اصلی ما است و در نهایت بیشترین تاثیر آن بر روی کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان خواهد بود.

همین طور در نشست دیگری تحت عنوان «چرایی، چگونگی و چیستی برقرراری عدالت ارتباطی جامعه اطلاعات در راه توسعه» عباس پورخصالیان-کارشناس ارشد مخابرات و فناوری اطلاعات- با اشاره به این که اراده ملی برای توسعه شبکه ارتباطات ثابت تنها راه نجات مخابرات در راه توسعه است اظهارکرد: حالا تنها راه باقی مانده برای مخابرات، گسترش فیبرنوری است که سرمایه گذاری و شگردهای جدید بازاریابی را می طلبد.

وی با اشاره به این که ارتباطات یعنی برقراری عدالت ارتباطی در جامعه اطلاعات به عنوان مهم ترین ایده نام برد و اظهار داشت: در شرکت دانش بنیان، اساس بر شفاف سازی اطلاعات در درجه اول برای کارمندان و در درجه دوم برای مشتریان است.

این کارشناس ارشد مخابرات اضافه کرد: بهبود ساختار رگولاتوری در بخش دولتی و خصوصی، شرط تحقق برنامه ها در بخش مخابرات و ارتباطات و ضامن استمرار، تاب آورسازی و رونق بازار و اقتصاد خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

پورخصالیان با انتقاد از شرایط کلی ارتباطات در کشور بیان کرد: ضریب نفوذ موبایل در کشور مابسیار بالاتر از ثابت است و این مغایر فاکتورهای ارتباطی در مقایسه با کشور های توسعه یافته است؛ اصلاح نظام تعرفه ای نگهداری تلفن ثابت شرکت مخابرات، نسبت به هزینه های توسعه بخش ارتباطات، تغییر حداقلی در تعرفه ها شمرده می شود که امیدواریم منجر به نگهداری شبکه باکیفیت مطلوب و متوقف نشدن توسعه شبکه شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر لزوم تغییر تعرفه تلفن، ایجاد یک نگاه عدالت محور و دانش بنیان برای پیشبرد واقعی حوزه ارتباطات لازم است و در کنار افزایش تعرفه، شاخص عدالت ارتباطی در روستاها و ودردورافتاده ترین نقاط کشور نیز مورد توجه قرار گیرد.





منبع:

1401/06/19
23:58:09
0.0 / 5
139
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
مهندس وب
مهندس وب web engineers