در گزارش مهندس وب اعلام شد؛

طرح ملی تربیت نیروی انسانی امنیت سایبری اجرا می شود

طرح ملی تربیت نیروی انسانی امنیت سایبری اجرا می شود

مهندس وب: معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT از اجرای یک برنامه ملی فراگیر برای ظرفیت سازی و تربیت نیروی انسانی در عرصه امنیت سایبری آگاهی داد.



دکتر محمد حسام تدین در گفتگو با خبرنگار مهر به توضیح جزییات پروژه ظرفیت سازی و تربیت نیروی انسانی در عرصه امنیت سایبری در کشور پرداخت و اظهار داشت: این پروژه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال انجام می باشد و هدفش این است که آموزش امنیت سایبری را برای تمام مردم و در تمام لایحه ها بصورت سیستماتیک و نهادی بوجود آورد.
وی اضافه کرد: در حقیقت در این پروژه یک نقشه راه و طرح عمل برای نهادینه کردن آموزش امنیت سایبری در کل کشور در دستورکار است. کشورهای پیشرفته جهان نظیر آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، چین و استرالیا بعضاً با تقدم و یا تاخر و البته با دستور تسریع، برنامه های ملی را برای آموزش امنیت سایبری در کشورهای خود پیاده سازی کرده اند، چونکه بدون یک برنامه هماهنگ و همه جانبه نمی توان فضای بزرگ مجازی را به عنوان یک سرمایه بزرگ که با تهدیدات گسترده مواجه می باشد مدیریت کرد، خصوصاً که هوش مصنوعی مزید بر علت شده است.
وی افزود: این نقشه راه از همه متولیان همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان فنی و حرفه ای، آموزشگاه های خصوصی و صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها، مجلس، قوه قضائیه، پلیس و همه بخشهایی که در امر آموزش، تربیت و آگاهی رسانی امنیت سایبری درحال فعالیت هستند، می خواهد تا برنامه هایی را در امتداد اهداف تعیین شده در نقشه تهیه و اجرا کنند تا ظرفیت سازی اساسی در آموزش امنیت سایبری صورت گرفته و تربیت نیروی انسانی به مرحله بلوغ خودش برسد.
معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه این پروژه تازه شروع شده و به مرحله نهایی نرسیده است، اظهار داشت: امیدواریم طرح و نقشه راه ظرفیت سازی و تربیت نیروی انسانی در کشور تا پاییز سال جاری ارائه و توسط نهاد متولی که بعداً تعیین می شود، مصوب شود.
تدین در ادامه مثال هایی از برنامه پژوهشگاه برای انجام آموزش امنیت سایبری ارائه داد و اضافه کرد: بچه ها از مهدکودک باید با مسائل آموزش امنیت سایبری بصورت بازی و سرگرمی آشنا گردند. همین طور در مدارس باید موارد مختلف تهدیدات امنیتی همچون زورگیری های اینترنتی و سوءاستفاده هایی که ممکنست از بچه ها در فضای مجازی می شود، حریم خصوصی و روش استفاده امن و ایمن و اخلاقی از اینترنت، آموزش داده شود تا در مقابل تهدیدهایی که برایشان ممکنست وجود داشته باشد، مقابله کنند.
وی در ادامه به لزوم آشنایی کودکان با رشته های امنیت سایبری اظهار داشت: اگر دانش آموزان با این رشته آشنا گردند می توانند در دانشگاه رشته های در رابطه با امنیت سایبری را انتخاب کنند اما هم اکنون متأسفانه به سبب عدم آشنایی بچه ها در مدارس به ویژه در دبیرستان، بچه ها رشته هایی انتخاب می کنند که شاید خیلی به آن نیاز نداشته باشیم. در صورتیکه به رشته های امنیت سایبری نیاز مبرم داریم و باید بچه ها با نگاه حرفه ای با این رشته ها آشنا گردند چونکه این رشته بازار کار بسیار عالی و در آمد بسیار خوبی دارد.
تدین در ادامه اظهار داشت: باید یک برنامه آموزشی برای والدین، معلمان و دانش آموزان بطور توأم داشته باشیم، چونکه عموماً این کار در دنیا بر عهده مدارس گذاشته شده است چون مدارس تنها جایی هستند که می شود به والدین و دانش آموزان آموزش داد.
وی با اشاره به لزوم آموزش امنیت سایبری برای همه رشته های دانشگاهی اضافه کرد: بطور مثال یک مهندس کشاورزی که گلخانه مکانیزه ۸ میلیارد تومانی با کمک اینترنت اشیا و سنسورهای مختلف راه اندازی کرده و با اینترنت به گلخانه خود متصل وصل می شود تا گلخانه را به لحاظ حرارت، رطوبت، دما و نحوه رشد و آبرسانی کنترل کند اگر مورد حمله اینترنتی قرار بگیرد و تنظیمات درست امنیتی را لحاظ نکرده باشد ممکنست یک دفعه بطور مثال ۲ میلیارد تومان از محصولاتش از بین برود. پس ما باید برای همه رشته ها آموزش امنیت سایبری را داشته باشیم.
معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آموزش به کسبه اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون تعداد زیادی از کسب وکارها از اینترنت برای کسب و کارهای خود استفاده می نمایند، بدون این که اصول اولیه امنیت سایبری را دیده باشند. اکثریت کسب وکارها نام کاربری و پسوردشان کد ملی یا شماره موبایل خودشان یا فرزندانشان است و اینها زمینه تهدیدهای مختلفی را برای کسب وکارها فراهم می آورد. بدین جهت برای آموزش امنیت سایبری بدنبال طرح و برنامه ای هستیم که بطور همه جانبه همه لایحه های اجتماعی را وادار نماییم در بحث آموزش امنیت سایبری سرمایه گذاری کنند و آموزش ببینند. چرا یک کاسب باید پیش از دریافت پروانه کسب خود یک دوره ۳ تا ۶ ساعته آموزش امنیت سایبری دیده باشد.
معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT درباب تربیت، جذب و نگهداشت نخبگان پیشنهاداتی اشاره نمود و اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که همانند بسیاری از کشورهای دنیا برای دانشجویان مان را در این رشته ها بورسیه نماییم. وقتی از دانشجویانی که در عرصه امنیت سایبری تحصیل می کنند حمایت شغلی شود خیالشان از بابت آینده شغلی راحت می شود. با این کار تا حد زیادی به نگهداشت نخبگان کمک می شود. همین طور افزایش دستمزد متخصصان امنیت سایبری باید یک اولویت حاکمیتی باشد.
وی افزود: علاوه بر مشکل مهاجرت نخبگان امنیت سایبری در ایران، کشورهای پیشرفته دیگری همچون سنگاپور، تایوان، تایلند، چین و هندوستان با این مشکل به شدت مواجهند و این بدین دلیل است که دستمزدی که در کشورهای پیشرفته به متخصصین این حوزه داده می شود به قدری جذاب است که متخصصین سایر کشورهای درحال توسعه را تشویق به مهاجرت کرده و این یک خلأ بزرگ و شکاف بزرگ امنیتی برای این کشورها است.
معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: موضوع تربیت نیروهای متخصص انسانی با استاندارد جهانی برای ارتقا امنیت سایبری در کشور از اهمیت بالایی برخوردارست. چونکه فناوری های جهانی در همه جای دنیا و نیز ایران به سبب جهانی شدن به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و این تنوع و پیچیدگی نیازمند حرکت در لبه دانش و مبتنی بر تجربیات آموزشی جهانی است تا بتوان از وقوع خیلی از حملات و لطمه پذیری ها و تهدیدات بر فضای سایبری کشور پیشگیری کرد. بدین جهت باید در یک حرکت هماهنگ و برنامه ریزی شده مساله آموزش های نوین و نیز بازسازی آموزش عالی در امنیت سایبری و خلق رشته های جدید در دستور کار جدی قرار گیرد.
تدین در آخر اظهار داشت: از همه نهادهای متولی برای آموزش امنیت سایبری درخواست حمایت همه جانبه می نماییم تا بتوانیم این طرح ملی و اثرگذار برای کشور را به خوبی به مرحله اجرا برسانیم و سبب امنیت و ایمنی مردم در فضای سایبری شویم. بدین جهت خوشحال خواهیم شد که نخبگان و خبرگان نیز ما را در این راه راهنمایی کنند.


منبع:

1402/05/02
08:06:39
0.0 / 5
257
تگهای خبر: آموزش , اپراتور , ارتباطات , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
مهندس وب
مهندس وب web engineers