یك مقام مسئول در معاونت علمی خبر داد؛

برنامه معاونت علمی برای توسعه حمل و نقل هوشمند

برنامه معاونت علمی برای توسعه حمل و نقل هوشمند

به گزارش مهندس وب، دبیر ستاد توسعه و فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات با اعلان اینکه 10 شرکت دانش بنیان در عرصه خودرو های متصل فعالیت می نمایند، اظهار داشت: برای توسعه این فناوری نیازمند رفع موانع حکمرانی داده هستیم.



محمد کرباسی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب برنامه معاونت علمی برای توسعه حمل و نقل هوشمند و استفاده از خودرو های متصل اظهار داشت: بمنظور توسعه حمل و نقل هوشمند و استفاده از خودرو های متصل درحال مطالعه سطوح و روش های فناورانه و بازار آن و همین طور درحال بررسی تجربیات موفق دنیا دراین زمینه هستیم تا مسیر درست را برای زیست بوم فناوری کشور فراهم نماییم. تا کشش بازار به وجود نیاید این فناوری قابل پیاده سازی نخواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به این که بطور قطع خودرو های متصل می تواند کاهش تلفات جاده ای، مدیریت مصرف و قاچاق سوخت را در بر داشته باشد، اضافه کرد: یکی از موانعی که در همه زمینه های هوشمندسازی با آن مواجه هستیم، واقعی نبودن قیمت حامل انرژی است. باید سیاست درستی برای این مساله وجود داشته باشد تا وقتی که صرفه جویی ارزش نداشته باشد هوشمند سازی نمی تواند خیلی گسترش یابد.
کرباسی با اشاره به این که پهنای باندی که در اختیار خودرو های متصل قرار می گیرد مبتنی بر تکنولوژی ارتباطات است، اظهار داشت: از خودرو های متصل می توان در ناوبری و موقعیت خودرو و نحوه حرکت، کامپیوتر خودرو و برای نگهداری خودرو استفاده نمود.
وی همین طور اضافه کرد: کاربرد ناوگان های عمومی زیاد است و اگر خودرو های متصل عمومیت پیدا کنند می تواند در صنایع بیمه و کنترل آلودگی هوا و مصرف سوخت هم مؤثر باشند. همین طور از فناوری خودرو متصل می توان برای ارائه خدمات چند رسانه ای در خودرو ها مثل بحث های ارسال همگانی یا ارسال پخش ویدئو بطور کلی و همین طور خدماتی که در قالب اینترنت است، استفاده نمود.
دبیر ستاد توسعه و فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات افزود: همین طور از خودرو های متصل می توان در ارتباط خودرو با خودرو، خودرو با عابر و … استفاده گردد که در این فضا می توانیم به سمت خودرو های هوشمند حرکت نماییم و خودروی خودران نیز داشته باشیم. در آینده اگر کنترل ترافیک خودرو بصورت هوشمند اتفاق بیافتد، می تواند خیلی در کاهش حجم ترافیک و استفاده بهینه از جاده ها و افزایش سرعت ترافیک از آن بهره برد.
کرباسی در ادامه درباب تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در حوزه توسعه حمل و نقل هوشمند و استفاده از خودرو های متصل اشاره کرد: تا حالا بصورت جدی در عرصه حمایت شرکت های دانش بنیان فعال در خودرو های متصل ورود نکرده ایم و دلیل آن این است که هنوز مطالعه این حوزه تکمیل نشده و مانع اصلی آن هم بازار است یعنی اگر از شرکتی که توسعه فناوری انجام می دهد حمایت نماییم و در حقیقت خریداری نداشته باشد فایده ای ندارد.
وی اشاره کرد: متأسفانه چالش های سیاستگذاری و حاکمیتی دراین زمینه وجود دارد همچون بحث حکمرانی داده که همه اینها تا رفع نشود از هر شرکتی حمایت نماییم و آنها فناوری شأن را توسعه دهند، نمی تواند دوام بیاورند چونکه باید این توسعه فناوری به بازار متصل شود. بدین سبب هدف ما این است که بتوانیم موانع سیاستگذاری را رصد و رفع نماییم که خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه یک ماده ای برای حل این مشکل قرار داده شده است و همین طور خوشبختانه در اکوسیستم بازارهایی وجود دارند که اگر موانع آنرا رفع نماییم شاید از هر حمایتی بهتر است.
کرباسی با اشاره به این که شاید بیش از ۱۰ شرکت دانش بنیان فعال در عرصه خودرو های متصل هستند اضافه کرد: خوشبختانه اپراتورهای همراه، شرکت های فعال در عرصه هوشمند سازی و برخی شرکت کوچک نیز در عرصه خودرو های متصل ورود کردند که باید از ظرفیت آنها استفاده نمائیم.
کرباسی درباب همکاری با خارج از کشور در حوزه اینترنت اشیا اظهار داشت: به سبب این که ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات تازه تأسیس است هنوز درصدد شناسایی فرصت ها و ایجاد ارتباط با برخی تحقیقات و نهادهای دولتی در کشورهای دیگر هستیم که امیدوار هستم کوشش های دیپلماتیک از سمت دولت سیزدهم هم اتفاق می افتد. بطور قطع در حوزه فناوری های اینترنت اشیا و اتصال پذیر که یکی از آنها خودرو های متصل است، با خارج از کشور تمایل همکاری وجود دارد.


منبع:

1402/08/20
16:06:09
0.0 / 5
232
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
مهندس وب
مهندس وب web engineers