نقش دیده بان در تحقق اهداف دولت هوشمند

نقش دیده بان در تحقق اهداف دولت هوشمند

به گزارش مهندس وب، معاون سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: با به کارگیری سامانه دیدبان، امکان رصد دقیق عملکرد دستگاهها فراهم شده و بنابراین شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان و پیشرفت پاسخگویی نهادهای اجرائی خواهیم بود.



به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، مجید فولادیان با اشاره به فلسفه ایجاد این سامانه اظهار داشت: برمبنای تبصره ۲ ماده ۹ بخشنامه اجرایی بند «ج» ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است سامانه ای برخط برای پایش وضعیت هوشمندسازی و نحوه عرضه خدمات دستگاهها بوجود آورد که هم گزارش پیشرفت دستگاهها و هم مشارکت مردمی را پوشش دهد. سامانه دیده بان به آدرس https: //dideban.iran.gov.ir در این راستا به راه افتاده است.
وی در تشریح عملکرد این سامانه توضیح داد: «دیده بان بستری است که در آن وضعیت دسترس پذیری، قطعی و اختلال سرویسهای دستگاهها خصوصاً سرویس هایی که بوسیله مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) عرضه می شوند بصورت شفاف و لحظه ای منتشر می شود. این اطلاعات شامل قطعی سرویس ها، تعداد اختلالات شدید، گزارش مشکلات ۲۴ ساعت گذشته و لیست مشکلات حل شده است.»
فولادیان با اشاره به این که دیده بان صرفا یک داشبورد نمایش اختلال نیست، اضافه کرد: «در این سامانه، گزارش های مربوط به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم عرضه می شود. همچون تعداد کاربران در سطوح مختلف احراز هویت که شامل سطوح OTP، اطلاعات پایه هویتی، زنده سنجی و امضای دیجیتال است و همینطور روند ورود کاربران در ماه های مختلف.»
وی نمایش گزارش های مردمی را یکی از خصوصیت های مهم دیده بان عنوان نمود و اظهار داشت: «کاربران می توانند بوسیله پنجره ملی، مشکلات سامانه های مختلف را شامل مواردی مانند نیاز به ورود مجدد، عدم دسترسی به خدمات، مشکلات ورود، بارگذاری مدارک یا عدم امکان ویرایش اطلاعات ثبت کنند. این گزارش ها، بعد از تجمیع، بصورت شفاف در دیده بان منتشر می شود تا دستگاهها در کوتاهترین زمان نسبت به رفع اشکال اقدام نمایند.»
سرپرست معاونت خدمات پایه همینطور بیان کرد: «یکی از بخش های کلیدی دیده بان، نمایش آخرین وضعیت اتصال و هوشمندسازی دستگاهها به پنجره ملی است. در این بخش میزان اتصال، تعداد خدمات متصل شده، درصد هوشمندی خدمات و روند اجرای تعهدات هر دستگاه قابل مشاهده می باشد. این مساله برای اولین بار امکان ارزیابی دقیق پیشرفت دستگاهها در تحقق دولت هوشمند را فراهم نموده است.»
وی ادامه داد: این سامانه با عرضه اطلاعات دقیق، به مدیران دستگاهها کمک می نماید نقاط ضعف، اختلالات پرتکرار و نیازهای بهبود را شناسایی کنند و بنابراین اقدامات اصلاحی سریع و مبتنی بر داده انجام دهند.
فولادیان تاکید کرد: «سامانه دیده بان علاوه بر این که ابزار نظارت حاکمیتی است، یک بستر تعامل دوسویه میان مردم و نهادهای اجرایی بحساب می آید. شفافیت داده ها و انتشار برخط وضعیت خدمات، عملا دستگاهها را نسبت به کیفیت سرویسهای خود پاسخگوتر کرده و فرایند بهبود خدمات را سرعت می بخشد.»
سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی های دیجیتال سازمان در آخر اظهار داشت: «دیده بان با ترکیب اطلاعات مراکز تبادل داده، گزارش های مردمی، آمار خدمات پنجره ملی و فاکتورهای هوشمندسازی دستگاه ها، تصویری جامع از وضعیت خدمات دیجیتال کشور ارائه می کند. این سامانه نه فقط به بهبود تجربه کاربران و کاهش مراجعه های حضوری کمک می نماید، بلکه زمینه ساز ارتقاء حکمرانی داده و توسعه خدمات پایدار و هوشمند در کشور است.



1404/09/12
10:30:45
0.0 / 5
9
تگهای خبر: ارتباطات , باد , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
مهندس وب
لینک دوستان مهندس وب
مهندس وب web engineers